Groen goud: wie is er nu écht de grootste?

DUITSLAND – Een van de grootste recreatieve wietmarkten ter wereld worden; dat is iets wat de nieuwe coalitieregering in Duitsland wil bereiken de komende tijd. De plannen liggen klaar en de wereld spiekt mee: wie zal die begeerde ‘grootste legale wietmarkt ter wereld’ worden?

Waar het CDU zich zestien jaar tegen een liberaal drugbeleid weerde, staat de nieuwe bondskanselier Olaf Scholz (SPD) daar anders tegenover. Sterker nog, het was een van de eerste plannen uit het regeerakkoord die de wereld over ging. ‘We introduceren de gecontroleerde levering van cannabis aan volwassenen voor consumptiedoeleinden in winkels met een vergunning. Dit controleert de kwaliteit, voorkomt de overdracht van verontreinigde stoffen en garandeert de bescherming van minderjarigen,’ viel te lezen in het regeerakkoord.

Duitsland is niet de enige die kansen ziet in de wietmarkt. Wereldwijd lijken de ogen groot en rood te worden van het groene goud. Er lijkt een sneeuwbaleffect te ontstaan. Landen als Canada, Libanon, Zwitserland, Malta en Mexico hebben onlangs recreatieve wiet al gelegaliseerd of staan op het punt om dat te doen.

Mexico

Een ‘economische boost’ is Mexico ’s drijfveer om cannabis nu te legaliseren. Door de legalisatie zou Mexico met 128 miljoen inwoners, de grootse legale cannabismarkt ter wereld zijn. Maar of de plannen die hier klaarliggen ook daadwerkelijk voor een ‘boost’ zullen zorgen is maar de vraag. In Californië werd anno 2018 ook gespeculeerd over die ‘grootste wietmarkt’ worden. Het bracht volgens The New York Times in 2019 een miljard aan extra licentie- en belastinginkomsten, maar dit is op een begroting van 200 miljard niet heel denderend.

Canada

In 2018 leek het er nog op dat Canada met 38 miljoen inwoners het Mekka van de marihuana zou worden. Toen de Canadezen op 17 oktober 2018 de markt legaliseerde, schoten er al snel beursgenoteerde miljardenbedrijven uit de grond en inmiddels is de markt al meer dan 2 miljard waard. Canada exporteert zowel medicinale als recreatieve wietproducten naar landen als Malta, Argentinië, Israël, Engeland en zelfs naar Duitsland.

Over de marihuana-export van Mexico en Duitsland zijn vooralsnog geen inzichten van vrijgegeven. Wel wordt er verwacht dat de Duitse legalisering goed zal zijn voor ons kikkerlandje: wij zullen meer exporteren naar Duitsland.

Duitsland

Als de plannen doorgevoerd zijn, maakt Duitsland als meest dichtbevolkte land (83 miljoen inwoners) van de Europese Unie kans op het worden van een van de grootste afzonderlijke wietmarkten ter wereld. Zo wordt er in ieder geval over gespeculeerd. VICE meldt, dat hoewel niemand nog precies weet hoe groot de grootste legale wietmarkt van Europa eruit komt te zien, dat de cannabisbedrijven zich achter de schermen voorbereiden op hun deel van de markt van 3,9 miljard euro.

Naast het geld dat in de sector om gaat, is een belangrijk punt voor veel landen de decriminalisering. Duitse dealers worden sinds het regeerakkoord aangemoedigd om te legaliseren, maar zien ook dat het gevolgen zal hebben voor hun business. Zo ook de 24-jarige dealer en student Morris uit Hamburg, ‘Als wietliefhebber vind ik de legalisering topnieuws, maar als dealer ben ik bang dat dealers nog harder zullen worden aangepakt.’ Morris gebruikt zijn bijverdiensten als dealer om zijn studie Fotografie te bekostigen, ‘Ik denk niet dat ik straks geen klanten meer heb, maar ze zullen vast jonger worden. Jongeren onder de achttien kunnen straks niet terecht in een coffeeshop, maar ik zal voor ze klaarstaan!’ lacht hij. Of Duitsland echt de grootste zal worden dat blijft nog even de vraag, ‘Dat is afwachten geblazen, maar zoals je ziet; op internet wordt er al heel snel ‘grootste ter wereld’ geroepen’.

Data verantwoording:

Om daadwerkelijk antwoord te kunnen geven op de vraag wie ‘de grootse legale wietmarkt’ zal worden, hebben we cijfers nodig die er simpelweg niet zijn. Dit komt onder anderen omdat er veel van de markt nog in handen is van criminelen, maar ook omdat de legale markten in Duitsland en Mexico nog erg jong zijn waardoor er nog weinig inzichten zijn.

Daarom heb ik ervoor gekozen om te kijken naar de interne legale markt van Duitsland, Mexico en Canada. Allemaal landen waarover op internet wordt gespeculeerd dat het de grootste markt is/zal worden. Hierbij heb ik de inwonersaantallen bekeken en vervolgens op de site van de United Nations een raport over het wereldwijde drugsgebruik geraadpleegd. Hierin vond ik de percentages van mensen die wiet roken in de landen die ik onderzocht. Toch liep ik hier ook weer tegen problemen aan: de percentages die bekent waren, kwamen allemaal uit een ander jaar (Duitsland: 7,1% (2018), Mexico: 2,1% (2016), Canada: 14,8% (2017)). Na overleg met mijn data docent, heb ik er toch voor gekozen om deze cijfers te gebruiken.

Vervolgens heb ik de prijs van één gram in Mexico, Duitsland en Canada berekend in euro’s en heb ik de aanname gemaakt dat de mensen die blowen in die landen minstens één gram per jaar kopen. Als je dit stelt, kun een idee krijgen van wie die grootste interne markt is, maar nogmaals; Het zal nog even afwachten zijn wie de wereldtitel nou daadwerkelijk zal binnenslepen.

Floor Hoogstad

Floor Hoogstad is een pittige journaliste in spe. Als Rotterdamse is ze recht door zee en niet bang om doelgericht te werk te gaan. Zo vertrok ze op zeventienjarige leeftijd voor een jaar naar Spanje om hier de taal te leren om later het werkveld in te gaan als Spaanstalig verslaggever. Hoogstad werkte eerder al als verslaggever voor Zomercampus010 en jureerde dit jaar nog voor de eerste editie van de Mark Hoogstad Beurs. In de toekomst hoopt Hoogstad aan de slag te mogen gaan als misdaadverslaggever. Als ze in haar vrije tijd niet bezig is met Netflix afspeuren naar misdaad documentaires, is Hoogstad te vinden op de Rotterdamse terrassen met een krantje en een grote bak pleur.