Minder meldingen huiselijk geweld, maar meer kindermishandeling dan een jaar geleden

Beeld ter illustratie.

Nieuwsproducenten RTL Nieuws en De Volkskrant meldden afgelopen week dat het aantal gemelde gevallen van kindermishandeling in het eerste half jaar van 2021 is afgenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit blijkt alleen niet helemaal juist te zijn. De cijfers omtrent huiselijk geweld zijn wel gedaald met zes procent, maar als je specifiek kijkt naar kindermishandeling is er toch echt een lichte stijging zichtbaar.

Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die recentelijk zijn verschenen in samenwerking met Veilig Thuis. Deze organisatie registreert alle meldingen die zij binnenkrijgen omtrent huiselijk geweld en stuurt dat door naar het CBS. Met de filterfunctie bij de tabel kan je alle cijfers die niet met kindermishandeling te maken hebben eruit filteren. Wat dan overblijft zijn dus alleen het aantal gemaakte meldingen van kindermishandeling in de periodes van 2019 tot en met het eerste halfjaar van 2021.

Daaruit is gebleken dat in het eerste halfjaar van 2021 exact 255 meldingen meer zijn gemaakt ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020. Een stijging van amper één procent, maar het blijft wel een stijging.

In onderstaande grafieken zijn alle meldingen te zien die zijn gemaakt van 2019 tot en met 2021. De ene grafiek geeft simpelweg de totaal gemaakte meldingen aan en de andere grafiek laat zien wat voor soort meldingen van kindermishandeling dit zijn, van fysiek tot psychisch. De aantallen van de subcategorieën bij elkaar opgeteld zijn niet gelijk aan het totaal aantal meldingen. Het CBS legt dit als volgt uit: “Een melding kan bestaan uit meerdere signalen van verschillende vormen van kindermishandeling. De medewerkers van Veilig Thuis kunnen dus per melding verschillende vormen van mishandeling registreren.” Kortom, één melding kan bij meerdere subcategorieën worden geplaatst.

[embed]https://public.flourish.studio/visualisation/7694567/[/embed]

Zuid-Holland koploper kindermishandeling

Net als vorig jaar blijven de meeste meldingen komen uit de provincie Zuid-Holland. De randstad krijgt over het algemeen meer meldingen, maar opvallend is vooral de stijging in Noord-Brabant en Limburg.

Of de stijging die is ingezet vanaf 2020 komt door de coronapandemie is volgens Veilig Thuis te kort door de bocht: “Binnenkort komt er wel een onderzoek uit over huiselijk geweld en kindermishandeling ten tijde van corona. Dus het wordt wel geanalyseerd, maar voor nu is daar nog geen conclusie in te trekken.”

Ondanks dat elke stijging te veel is, zijn ze bij Veilig Thuis wel blij dat ze vaker worden benaderd: “Wij zijn in ieder geval blij met het feit dat zowel professionals als betrokkenen en omstanders ons steeds beter weten te vinden. Dat geeft ons de kans vroegtijdig mee te kunnen denken. We kunnen niet genoeg benadrukken dat we elkaar hard nodig hebben bij de aanpak van deze vorm van high impact crime, dat huiselijk geweld en kindermishandeling is.”