Hoe jong is de Tweede Kamer?

Het Parlement plaatste twee jaar geleden een artikel over de veroudering van de Eerste Kamer. In dit artikel werd beweerd dat de Eerste kamer de laatste jaren behoorlijk is verouderd, terwijl de gemiddelde leeftijd van de Tweede Kamerleden vrij constant is gebleven. De verwachting was dat na de verlaging van de kiesrechtleeftijd in 1983, de gemiddelde leeftijd van de Kamerleden zou dalen. Het Parlementair Documentatie Centrum doet hier al tientallen jaren onderzoek naar en deze gemiddelde leeftijd blijkt dus niet te zijn gedaald. De gemiddelde leeftijd van de Tweede Kamer is constant rond de 45 jaar geweest, zonder opvallende uitschieters.

Zoals er in de staafdiagram hieronder te zien is, is het grootste deel van de Kamerleden in 2024 tussen de 30 en 59 jaar. De gemiddelde leeftijd van rond de 45 jaar is dus ook dit jaar weer een feit, met een gemiddelde leeftijd van 44.

Een opvallende ontdekking die hieronder te zien is, is dat de grootste partij in de Tweede Kamer dit jaar, de PVV met 37 zetels, een van de hoogste gemiddelde leeftijden heeft; 49 jaar.

De gemiddelde leeftijd van de Tweede Kamer is dus niet veel verandert, maar is de Tweede Kamer dit jaar dan helemaal niet jonger dan vorig jaar? Als we naar deze grafiek kijken, zien we dat er in verhouding best wat jongere leden zijn bijgekomen. Maar er is in deze diagram ook te zien dat de meeste nieuwe leden zich in de leeftijdscategorie 50 tot 59 jaar bevinden. Daarnaast zijn er ook duidelijk meer leden tussen de 60 en 69 jaar bijgekomen, dan tussen de 20 en 29 jaar. Er zijn dit jaar dus ook wat jongere Tweede Kamerleden bijgekomen, maar ook zeker wat leden boven de gemiddelde leeftijd.

Is deze constante gemiddelde leeftijd problematisch?
Tamara Velzel-Brandemann heeft tot vier maanden geleden gewerkt bij de ChristenUnie landelijk en is nog steeds actief als bestuurslid bij de ChristenUnie Amsterdam. Mevrouw Velzel-Brandemann vindt de gemiddelde leeftijd van de Tweede Kamer wel begrijpelijk: “een 23jarige heeft niet dezelfde ervaring als een 45jarige”. Het gaat volgens haar in de Tweede Kamer vaak over hele complexe onderwerpen en veel jonge mensen zijn hier nog niet klaar voor. “Er mag van mij behoorlijk wat ervaring in de tweede kamer zitten.” Tamara benoemt wel dat er los van de Tweede Kamer, sowieso veel jonge medewerkers bij de meeste fracties zitten. “Zij doen veel voorbereidend werk, wat uiteindelijk wel weer invloed heeft op de Tweede Kamer.”

Conclusie
De conclusie van dit data-onderzoek is dat de gemiddelde leeftijd van de Fractieleden onveranderd is; deze ligt nog steeds ontzettend dicht bij de gemiddelde 45 jaar. Ook blijft het interessant dat een van de ‘oudste’ partijen, op dit moment de grootste partij in de Tweede Kamer is. Wel maakte de expert, Tamara Velzel-Brandemann, duidelijk dat deze gemiddelde leeftijd van 45 jaar juist nodig is om de juiste beslissingen te maken; ze hebben nou eenmaal meer ervaring.

Dataverantwoording
De journalist heeft alle data afgehaald via de website van de Tweede Kamer en dit vervolgens met behulp van Excel geordend en gekeken naar de hoeveelheid Kamerleden in de verschillende leeftijdsgroepen. Ook heeft ze via Excel elk gemiddelde uitgerekend. Van deze twee gegevens heeft de journalist drie verschillende grafieken gemaakt met behulp van Flourish: twee staafdiagrammen voor de leeftijdsgroepen en een puntdiagram voor het gemiddelde van de fracties in de Tweede Kamer.