Agistri: De rust vlak bij het drukke Athene

De geur van naaldbomen in de hitte, kristalhelder water en een oppervlakte van 13 km2 is dit het kleinte bewoonde eiland van de Saronische eilanden. Dit is het eiland Agistri.

Skala en Dragonera

De kleine golven slaan zachtjes op het witte zand. Een witte zeilboot ligt te dobberen helderblauwe water. ‘Het valt nu heel erg mee. Maar dat heb je altijd wel door de weeks. Je had het hier afgelopen zondag is moeten zien in de haven. Toen stond het vol met mensen.’ Vertelt Phileine. Ze werkt als receptioniste bij een van de vele hotelletjes in Skala. ‘Niet alleen buitenlands toeristen maar juist ook heel veel Grieken. Zij komen hier meestal voor een weekend als ze er even op uit gaan. Maar dat verschil merk je duidelijk. In het weekend is het veel drukker dan de rest van de week.’

Skala is het plaatsje waar de meeste hotels en appartementen staan. Van de 1000 inwoners die Agistri heeft wonen er in Skala een kleine 500. Op elke hoek vind je een Griekse eetgelegenheid, een taverna. Een typische kleine badplaats met een aantal stranden en smalle straatjes. Het heeft de grootse haven van het eiland en om deze reden meren hier de grote boten vanuit Athene en Aegina aan.

De grote trekpleister van het drop is de kerk Agia Anagyri. Deze Grieks orthodoxe kerk heeft de typische blauwe koepels en witte muren. Naast deze kerk is de bushalte van Skala. Hier vertrekt de bus richting Megalochori, Dragonera beach en Limenaria. Deze bus is ook de enige bus op het eiland. Check dus heel goed wat de vertrektijden van deze bus zijn.

Dragonera beach wordt door vele mensen beschouwd als het mooiste strand van het eiland. Met zonnebedjes en een barretje en omringt door naaldbomen kun je hier zeker een dagje relaxen.

Limenaria

Met een blauw doekje met witte ruitjes om haar hoofd geknoopt strompelt de vrouw met haar looprekje het terras van de taverna op. De groeven in haar gezicht bruin getint van het warme Griekse zonlicht. De eerste stoel op het terras van de taverna die op haar pad komt is de plek waar ze met moeite gaat zitten. Een kat die van onder een andere tafel komt lopen begint haar kopjes tegen haar oude verrimpelde benen te geven. Vanuit de taverna komt een man aanlopen met een bord met gesneden tomaten, schijfjes komkommer, rode ui, zwarte olijven en een groot blok feta bovenop. Hij had haar duidelijk al aan zien komen strompelen. Terwijl hij het bord op haar tafeltje zet lach ze naar hem. De tanden die ze nog heeft zijn op één hand te tellen.

Limenaria is het plaatsje in het zuiden van Agistri. Mede door het inwonersaantal, wat staat op net iets meer dan 100 inwoners, voelt het ook erg klein en rustig aan. De meeste toeristen komen niet naar dit deel van het eiland en blijven in het noorden. Limenaria ligt op ongeveer 6,5 kilometer van Skala. Door de vele heuvels die je op en afrijd onderweg naar Limenaria is het ongeveer 3 kwartier fietsen.

Neem zeker een bezoekje aan de enige taverna in het dorp. Je kunt hier geen culinair hoogstandje verwachten en is ook niet hetzelfde als de restaurants in Skala maar de taverna is een goede manier om de lokale economie van Limenaria te supporten.

Als je de kleine straatjes van Limenaria hebt ontdekt kun je naar het rotsachtige strandje gaan genaamd Mareza. Hiervoor loop je door het dorpje richting de zee en kom je beneden bij de zee aan. Tussen de naaldbomen en de rotsen kan je heerlijk zwemmen in het heldere blauwe water.

Megalochori

De neus die net nog ver boven het water uitstak ligt nu rustig te dobberen. Uitrustend van de klappen water die het net moest incasseren. Vol met mensen heeft de snelle boot het eiland gehaald. Net daarachter komt een kleiner bootje de haven binnen varen. Aan het roer een man met grote sterke armen, deze had hij waarschijnlijk gekregen door grote visnetten binnen te halen die achter op het kleine schuitje liggen. De vangst is niet groot maar dat kan de glimlach op zijn gezicht niet drukken. Hij was weer terug op het eiland waar hij thuishoorde.

Megalochori, ook wel Mylos genoemd, is de hoofdstad van het eiland. Een stad kan je het eigenlijk niet noemen. Maar met meer dan 500 inwoners toch de grootse plaats van Agistri. De omgeving van Megalochori is prachtig en is ook dicht bij het populairste strand van het eiland: Dragonera. Ook in Megalochori zijn leuke kleine taverna’s te vinden waar je lokale gerechten en andere Griekse specialiteiten kunt proeven.