Theaters bezig met herstel

Er is een flinke daling te zien bij de theaterbezoekers en de theatervoorstellingen, hoe kan het dat het traditionele publiek nog niet volledig is teruggekeerd bij verschillende theaters, en zijn er wel theaters die dit probleem helemaal niet zo erg ervaren.

VSCD
Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties vertelt dat er voor de bezoekers die minder een voorstelling bekijken er drie belangrijke redenen voor zijn: de onduidelijkheid of een voorstelling doorgaat, angst voor gezondheidsrisico’s en te weinig aantrekkelijke producties. Jongeren geven vaak aan dat de prijs te hoog is voor een theaterbezoek.

Stadsschouwburg Utrecht
Bij de theater Stadsschouwburg in Utrecht zijn de bezoekersaantallen best goed als je dat vergelijkt met andere theaters. Dit komt omdat zij bijvoorbeeld veel voorstellingen dit jaar hebben over indisch erfgoed, veel voorstellingen over het koloniale verleden, en voorstellingen met het queer thema. Leontien Lems hoofdafdeling Stadsschouwburg Utrecht zegt: ‘’we proberen die communities aan te spreken omdat zij over het algemeen wel geïnteresseerd zullen zijn in dergelijke voorstellingen.’’ Stadsschouwburg Utrecht geeft aan als tip voor andere theaters dat je met de tijd mee moet gaan en moet snappen waar je potentiële publiek zich begeeft. “Ik geloof niet in heel veel drukwerk, die tijd is wel voorbij, ik denk dat je op een andere manier veel bereik kan halen. Maar het kan voor een andere stad heel anders zijn. Oudere mensen zijn onze trouwste publiek, maar oudere willen wel heel graag een brochure, folders of aan onze balie kaartjes kopen. Je hebt veel te maken met verschillende generaties die je moet bedienen’’, aldus Lems.

Jongeren
De Stadsschouwburg in Utrecht heeft het toegankelijk gemaakt voor jongeren om het theater te bezoeken. Voor Jongeren t/m 18 jaar is een voorstelling €10,00. Ook hebben ze een studentenkorting, iedere dag na 12:00 uur wordt de stand van zaken opgemaakt van verkoop en kunnen studenten gebruik maken voor een last-minute korting om voor €10,00 naar een voorstelling toe te gaan. Na 12:00 uur kunnen ze het kopen.

Genrevoorstellingen
De daling van het aantal voorstellingen verschilt per genre. ‘’Wat wij wel merken is dat mensen vooral zin hebben in een leuk avondje uit, maar zwaardere voorstellingen zoals toneel doen het minder goed dan cabaret, dans en jeugd. Cabaret zat altijd wel vol bij maar het is nu wel extremer’’, aldus Lems. Bij andere theaters dalen de bezoekers voor muziekproducties en operavoorstellingen het meest.

Voorverkoop theater
In 2021 daalden de inkomsten van de theaters (uit kaartverkoop, horeca en verhuur) met 70 procent. Dankzij coronasteun is geen van de bij de VSCD aangesloten theaters failliet gegaan. de Stadsschouwburg Utrecht is ook aangesloten bij de VSCD. Leontien vertelt: ‘’we merken dat we nu iets harder aan het publiek moeten trekken, en dat de zalen niet vanzelf vol worden. We merken dat veel minder mensen ver in de voorverkoop kaarten kopen.’’ Voordat corona was uitgebroken gingen er vaak een vast aantal bezoekers naar het theater zij gingen heel ver van te voren in het nieuwe seizoen kaarten kopen voor de voorstellingen. ‘’Maar nu verkopen we pas in de laatste twee weken van een voorstelling veel kaarten’’, zegt Leontien.

Toekomst
De hele cultuursector heeft zich ingespannen om hun publiek terug te krijgen, maar ze gaan een hele onzekere tijd tegemoet. Je krijgt namelijk te maken met de inflatie cijfers, en de hoge gasrekening. Dan is het nog maar de vraag of mensen een theater gaan bezoeken. Leontien vertelt: ‘’ook mensen met een dikke portemonnee moeten gigantisch veel geld betalen aan de gasrekening straks, voor hun wordt het ook minder. Leontien maakt zich wel zorgen, maar blijft positief over de cultuursector.