De toenemende populariteit van vrouwenvoetbal onder studentensportverenigingen

Beeld: Pexels.com

Binnen een uur waren de 90.000 kaarten uitverkocht voor de EK-finale in Engeland afgelopen zomer. Dat geeft maar eens aan hoe erg het leeft. Waar jongens vroeger op het pleintje deden alsof ze Wesley Sneijder of Robin van Persie waren. Doen meiden nu alsof ze Viviane Miedema of Lieke Martens zijn. Het wordt steeds duidelijker dan voetbal niet langer alleen nog maar een mannensport is. Ook onder studenten is het enorm gaan leven en zit het vrouwenvoetbal in de lift.

Waar studentenvoetbalverenigingen meer dan tien jaar geleden voornamelijk bestonden uit mannelijke leden is de huidige toename van vrouwen binnen de studenten voetbalverenigingen opgevallen. Ko van der Duin, vicevoorzitter van U.S.V.V. Odysseus ’91 valt deze trend al langer op binnen zijn club.

‘Bij Odysseus zie je dat de wachtlijst voor vrouwen langer is geworden. Vijf à zes jaar geleden viel het wel mee hoe lang vrouwen op de wachtlijst moesten staan. Ze stonden nog geen jaar op voordat ze in een team geplaatst werden’, zegt de geboren Amsterdammer. ‘Door de toenemende populariteit in de afgelopen jaren zijn we gegroeid in het aantal vrouwenteams. Maar de wachttijd is voor vrouwen alleen maar langer geworden, ze wachten nu gemiddeld anderhalf tot twee jaar tot ze geplaatst worden.’

Odysseus streeft naar gelijkheid

Bij Odysseus is de wachttijd voor vrouwen inmiddels even lang als voor de mannen. ‘We hebben zelfs een korte periode gehad dat je als vrouw langer moest wachten dan als man. En omdat er dus nagenoeg evenveel mannen als vrouwen op de wachtlijst staan hebben we besloten om vanaf volgend seizoen het volledig recht te trekken; tien damesteams en tien herenteams’, legt van der Duin uit.

Hieronder een overzicht van de toename van het vrouwenvoetbal in vergelijking van het mannenvoetbal onder studentensportverenigingen. In het seizoen 21/22 zie je bij de mannen zelfs een kleine daling in het aantal leden, waar bij de vrouwen het aantal gestaag omhooggaat. Dit is deels te wijten aan het feit dat Odysseus een mannenteam heeft ingeleverd voor een extra vrouwenteam, maar is ook terug te zien aan de animo die er is voor vrouwenvoetbal.

Waar komt deze toename vandaan?

Van der Duin denkt dat het bij studenten van mond tot mond gaat. ‘Daarnaast zijn er heel veel vrouwen die voor het eerst gaat voetballen samen met een team dat ook voor het eerst gaat voetballen. Hierdoor ligt de drempel om te gaan voetballen ook een stuk lager’, zegt hij. ‘Ook heeft corona ook parten gespeeld. Studenten willen graag ergens bij horen. Zo zie je dat bij de toenemende populariteit van traditionele studentenverenigingen, maar ook van studentensportverenigingen.’ De populariteit in Utrecht is ook wel makkelijk te verklaren volgens de vicevoorzitter van Odysseus. ‘Bijna driekwart van de studenten in Utrecht is vrouwelijk, dus dan gaat het nog sneller van mond tot mond. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Delft waar bijna alleen maar mannen studeren, dat zie je ook terug in de man/vrouw verhouding bij de ledenaantallen’, besluit van der Duin.

De professionele tak heeft een bepalende factor. Het gewonnen EK van de Oranjeleeuwinnen in 2017 heeft veel vrouwen in Nederland geïnspireerd. Maar ook de vrouwen Eredivisie groeit enorm; FC Utrecht heeft onlangs nog aangegeven volgend seizoen weer een vrouwenteam op te richten. Het leeft en dat merk je op alle fronten.