Aanzienlijke daling in aanmeldingen voor hbo-bachelor

Het aantal aanmeldingen voor een hbo-bachelor is dit jaar gedaald, dat blijkt uit de laatste cijfers van Verenging Hogescholen. “Vorig jaar was er een enorme aanmeldingsstijging vanwege de coronacrisis. Je ziet dat we nu weer terugkomen op het niveau van pre-corona”, vertelt Eva Kloosterman van de Vereniging Hogescholen.

Dit jaar hebben 127.908 studenten zich aangemeld, dat is een afname van 8,7 procent ten opzichte van vorig jaar. De 18-jarige Hailie de Bruijn heeft na het behalen van haar havodiploma ook besloten om dit jaar niet te gaan studeren, maar een tussenjaar te nemen. “Ik wilde even een break van school en had geen zin om mijn studentenjaren te beginnen met online lessen”, vertelt ze. Daarnaast zijn er tijdens de coronacrisis ook geen fysieke open dagen van hogescholen geweest, dat maakte het voor haar ook aantrekkelijker om een tussenjaar te nemen. “Ik heb nu alle tijd om over mijn studiekeuze na te denken. Daardoor ben ik er ook achter gekomen dat mijn originele studieplannen wilde wijzigen. Nu wil ik volgend jaar graag verpleegkunde studeren.”

Het aantal aanmeldingen leek na de aanmelddeadline op 1 mei 2021 al te zijn gedaald met 6,8 procent. Nu is er in oktober echter een reëler beeld ontstaan over hoe veel mensen daadwerkelijk zijn gestart. Het aantal gestarte eerstejaars blijkt hierdoor nog verder te zijn gedaald. Deze daling laat een stabilisatie zien in vergelijking met de cijfers vóór de coronacrisis. Vorig schooljaar was er namelijk een grote piek in aanmeldingen te zien. “Vanwege het afschaffen van de centrale examens konden toen uitzonderlijk veel havisten doorstromen naar het hbo. Daarnaast lag de wereld stil door de lockdown en was het voor scholieren minder aantrekkelijk om een tussenjaar te nemen”, aldus Kloosterman. Een verre reis of een leuk bijbaantje zat er daardoor niet in. Dit jaar zijn de centrale examens wel doorgegaan en zijn de coronamaatregelen vier maanden hierna versoepeld. Dat zorgde voor een kleinere instroom van geslaagde havisten en meer mensen die een tussenjaar hebben genomen. Hierdoor zijn het aantal aanmeldingen aanzienlijk lager dan vorig jaar en weer redelijk te vergelijken met het aantal voor de coronacrisis.

Ondanks dat er dit jaar minder aanmeldingen zijn voor het hbo, zijn hogescholen wel hard op zoek naar nieuwe docenten. Zo is de Hogeschool Utrecht begonnen met een landelijke wervingscampagne voor honderden nieuwe leerkrachten. Dit zou gaan om ‘de grootste personeelswervingscampagne in het bestaan van de HU’. Volgens Kloosterman heeft dit alsnog te maken met de grote piek aan studenten van vorig jaar. “Zij zijn er dit studiejaar natuurlijk nog steeds, maar dan als tweedejaars. Docenten zijn daarom hard nodig.”

De data die gebruikt zijn, zijn afkomstig uit twee rapporten van de Vereniging Hogescholen: Uit het rapport van 2019 en van 2021. Er is gekeken naar de voorlopige aanmeldingen voor hbo-bachelors in de laatste vier schooljaren. Alle cijfers zijn op een zelfde moment vergeleken, namelijk in de maand oktober van het betreffende schooljaar. Dit zorgt voor een accurate vergelijking.

Eva Doesborgh

Eva is een crossmediale journaliste met oog voor detail. Ze gaat gestructureerd te werk en is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Haar hart ligt met name bij het maken van producties over politieke en maatschappelijke thema’s. Momenteel schrijft ze bijdrages voor NH Nieuws ’T Gooi en tegelijkertijd is ze bezig met het verfijnen van haar kwaliteiten op haar opleiding journalistiek. Hier volgt zij ook een honours-traject over de Tweede Kamerverkiezingen. Daarvoor schrijft ze o.a. fact-checks over de claims van politici. Verder is ze student-assistent, wat inhoudt dat ze eerstejaarsstudenten journalistiek coacht bij het maken van hun eerste artikelen en audiovisuele producties.