Aantal bioscoopbezoeken nog niet zoals voor de pandemie

De laatste jaren is er een flinke ontwikkeling gaande in de wereld van bioscoopbezoeken. We zien namelijk in het jaar 2020 een flinke daling in het aantal bezoekers van de Nederlandse bioscopen. Dit is natuurlijk niet zo gek, want corona heeft hier een enorme impact op gehad. Toch is het aantal bezoekers nooit meer teruggekeerd zoals voor de pandemie.

Lockdown
In maart 2020 kregen we in Nederland te maken met de eerste corona lockdown. De bioscopen waren toen verplicht om hun deuren te sluiten. Vandaar dat het geen verrassing is dat we in 2020 en 2021 een flinke daling zien in de cijfers van de bioscoopgeschiedenis. Hetgeen wat opvalt, is dat in 2022 bijna alles weer gelijk of juist gestegen is na de pandemie, maar dat er toch nog steeds een flinke daling is in het aantal bioscoopbezoekers. In 2019 zat het aantal bezoekers op een hoogtepunt van 38 miljoen mensen. Nu in 2022 zit het aantal bezoekers op bijna 25 miljoen mensen. Hoe kan dit? In de verdere cijfers is namelijk geen grote daling te zien. Zo is er ook een stijging te zien in het aantal nieuwe Nederlandse films en in het totaal aantal nieuwe films zien we een kleine daling, als we dit vergelijken met de cijfers van voor de pandemie. Albert Jan Vos, eigenaar van bioscopen in Meppel en Steenwijk, laat weten dat het filmaanbod toch zeker heeft bijgedragen aan de daling van de bioscoopbezoeken. “Het allerbelangrijkste is dat de productie van speelfilms ook heeft stilgelegen tijdens corona en dat er daarom te weinig nieuwe films waren in 2022. We zitten nu in de nasleep daarvan. Het is bijna voorbij, maar vanaf mei zal het weer zoals normaal zijn.”

Bioscoop niet meer op netvlies
Een andere reden voor de daling van het aantal bioscoop bezoeken is dat de bioscopen zeven maanden dicht zijn geweest. “Dat houdt in dat het publiek de bioscoop ook niet meer op het netvlies had staan, want ze zijn er te lang niet geweest. Normaal gesproken is een bioscoopbezoek altijd een herhaal bezoek en als ze dus al lang niet geweest zijn dan hebben ze tijdelijk wat anders gevonden”, aldus Albert Jan. Dit kan een streamingsdienst zijn of een andere vorm van vrijetijdsbesteding.

Streamingsdiensten en toekomst
De filmmaatschappijen hadden hun films al klaar, maar die konden ze niet uitbrengen omdat wereldwijd de bioscopen dicht waren. Daarom hebben ze nieuwe speelfilms direct op streamingsplatformen gezet, laat Albert Jan weten. “De filmmaatschappijen kwamen er ook achter dat je met een film het meest kunt verdienen in de bioscoop als die open zijn, dus voor de toekomst gezien maken wij ons minder zorgen. Wat voor ons ook van belang is, is dat er negen grote streaming platforms zijn en van die negen heeft er in 2022 maar één winst gedraaid en de rest heeft gezamenlijk negen miljard dollar verlies geleden. Dus streaming is voor distribiteurs van films ook niet de oplossing, want die dingen kunnen zichzelf nauwelijks bedragen.” Niet onbelangrijk is dat Apple en Amazon, die allebei ook een eigen streaming hebben, miljarden aan het vrijmaken zijn om nieuwe speelfilms te maken die eerst vier weken lang in de bioscoop zullen draaien en dan pas op streaming te zien zijn, vertelt Albert Jan.

Dataverantwoording
De datavisualisaties in dit artikel zijn gebaseerd op data afkomstig van Boekmanstichting. In hun onderzoek hebben zij gekeken naar de bioscoopgeschiedenis in Nederland in cijfers. In de eerste visualisatie is van elk jaar (2012 t/m 2022) het aantal bioscoopbezoekers in Nederland weergegeven. In de tweede visualisatie zijn het totaal aantal nieuwe films en het totaal aantal nieuwe Nederlandse films van elk jaar (2012 t/m 2022) weergegeven.