TikTok en de Renaissance van het Romeinse Rijk: hoe jeugdtrends geschiedenis doen herleven

In de snelle wereld van sociale media, waar trends komen en gaan als de wind, is er een opvallende trend opgedoken onder jongeren die een onverwachte draai aan geschiedenis geeft. Platforms zoals TikTok hebben de kracht om oude dingen in een nieuw daglicht te plaatsen, waaronder zelfs het eeuwenoude Romeinse Rijk.

TikTok, met zijn korte, pakkende video’s, heeft een speelse manier gevonden om oude geschiedenis tot leven te brengen en jongeren te betrekken bij onderwerpen die ze normaal gesproken als stoffig zouden beschouwen. Opvallend is een trend die voor de heropleving van het Romeinse Rijk heeft gezorgd. Vrouwen vroegen massaal aan de mannen in hun omgeving hoe vaak ze denken aan het Romeinse Rijk, en dat zorgde voor veel verrassende antwoorden. De meeste mannen denken er namelijk vrij vaak aan! Dit zou komen door hoe groot en machtig het Rijk was, wat de mannen als een ideaalbeeld zouden zien.

Nieuw daglicht

Door deze trend is het Romeinse Rijk in een nieuw daglicht gezet. Terwijl de meeste tieners normaal tijdens geschiedenislessen in slaap vallen, hebben velen van hen zich nu vrijwillig ondergedompeld in de macht van Caesar, de pracht van het Colosseum en de mysterieuze ondergang van een eens zo machtig rijk, en dat alles dankzij korte TikTok-video’s.

Ontstaan van TikTok

TikTok is een populaire sociale media-app die gebruikers de optie geeft om korte video’s te maken en te delen, vaak van muziek en creatieve effecten. Wat TikTok onderscheidt van andere apps, is de nadruk de mogelijkheid om snel en eenvoudig content te creëren. De app werd gelanceerd in 2016 door het Chinese bedrijf ByteDance en groeide snel in populariteit, vooral onder jongere gebruikers.

TikTok’s succes kan worden gekoppeld aan verschillende dingen. Ten eerste maakt de uitgebreide bibliotheek van muziek- en effectopties het eenvoudig voor gebruikers om aantrekkelijke video’s te maken. Daarnaast is het algoritme van TikTok heel vlug om de content waar jij op dat moment veel naar kijkt, snel naar voren te brengen en aan jou te laten zien. Het platform heeft ook wereldwijde trends en uitdagingen gecreëerd, waardoor er een mate van samenhorigheid en verbondenheid ontstaat.

Door deze factoren heeft de app razendsnel de wereldwijde aandacht getrokken en is het uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de sociale mediawereld, waarbij het zowel individuele gebruikers als bedrijven de mogelijkheid biedt om zich creatief uit te drukken en een groot publiek te bereiken.

Luchtig en laagdrempelig

Een belangrijke factor bij deze heropleving is de creatieve manier waarop TikTok-gebruikers de geschiedenis verbeelden. Korte sketches en humoristische interpretaties van historische gebeurtenissen maken het leerzaam én vermakelijk. ‘Dit is ook wel echt de manier waarop ik geschiedenis leuk ben gaan vinden’ vertelt Suze van der Valk. Ze zit in de zesde klas van het vwo en kijkt regelmatig sketches en korte informatieve filmpjes op TikTok. ‘Als ik erom kan lachen onthoud ik het een stuk beter dan als het mij heel saai en langdradig verteld wordt. TikTok houdt het een beetje luchtig en laagdrempelig, waardoor ik het sneller uit mezelf opzoek.’

Een ander aspect van deze trend is de manier waarop jongeren oude architectuur opnieuw waarderen. TikTok-gebruikers delen vaak video’s waarin ze historische feiten en mijlpalen bespreken en in een korte video uitleggen. Zo ook over de opbouw van Rome, en het Romeinse Rijk. Dit heeft geleid tot een groeiende interesse in niet alleen dit onderwerp, maar in de geschiedenis an sich.

Diepere betekenis

In een artikel van de Gelderlander vertelt hoogleraar Geschiedenis Stephan Mols bijzonder verrast te zijn over het feit dat het Romeinse Rijk ineens zoveel aandacht krijgt. Zelf denkt Mols elke dag aan het grootse emperium. ‘Ik zie een rijke cultuur die aanzet heeft gegeven voor het leven van nu. We delen een verleden.’ duidt Mols in het artikel. Hoewel TikTok voornamelijk bekend staat om zijn luchtige en vermakelijke inhoud, heeft deze jeugdtrend een diepere betekenis. Het heeft jongeren geholpen om geschiedenis te omarmen als iets levends en relevant, in plaats van slechts saaie data en feiten. Het toont aan dat de kracht van sociale media niet alleen ligt in het vermaken van mensen, maar ook in het vormgeven van hun perspectief op de wereld om hen heen.

In de schijnwerpers van TikTok krijgt het Romeinse Rijk een nieuwe kans om te schitteren, zij het op een moderne en creatieve manier. Deze jeugdtrend herinnert ons eraan dat de geschiedenis niet vastgeroest is, maar evolueert en opnieuw wordt uitgevonden door degenen die ervoor openstaan om het te verkennen.

Podcast

Het Romeinse Rijk was enorm. Zo had het een oppervlakte van zes miljoen vierkante kilometer, en ruim 120 miljoen inwoners. Om zo’n groot rijk te runnen, hebben ze veel innovatieve uitvindingen gedaan die we vandaag de dag nog gebruiken. Om even met de trend mee te gaan heb ik, Cato Arends, (ja, ook ik dacht door de trend ineens wat vaker na over het Romeinse Rijk) samen met historicus en geschiedenisdocent Niels Frerichs (denkt vanzelfsprekend elke dag aan het Romeinse Rijk) een mini- podcast gemaakt over een paar van de belangrijkste uitvindingen van de Romeinen. Ben je benieuwd? Luister ze hieronder!

Teaser podcast:

Aflevering 1:

Aflevering 2:

Aflevering 3:

Cato Arends

Cato Arends is een upcoming journalist die bezig is haar kwaliteiten binnen dit vakgebied te ontdekken. Ze heeft een passie voor audio en video wat ze hoopt in de loop der jaren beter te ontwikkelen. Verder is ze een enthousiaste en nieuwsgierige meid waarvan je zeker weten veel leuke items kan verwachten!