‘Coöperatieve spelelementen maken elke game een stuk leuker’

‘Coöperatieve spelelementen maken elke game een stuk leuker’

Donderdag 6 oktober werden de Dutch Game Awards 2022 gehouden in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. In retrospectief valt er iets op aan de inzendingen en nominaties: van alle ingezonden genres vallen coöperatieve games (onbewust) het best in de smaak.

Dat blijkt uit eigen onderzoek, waarin alle 48 game-inzendingen geturfd werden op basis van genre en zo in zeventien overkoepelende categorieën geplaatst werden. Hieruit blijkt dat coöperatieve games, waarin het doel is om met elkaar samen te werken, het meest ingezonden game-genre is (7). Hierna volgen de genres puzzelgames (6) en managementgames (5), waarbij de speler de baas is en het overzicht moet houden in verschillende situaties of omgevingen. Denk hierbij aan een café, een B&B of zelfs een hele stad.

Opvallend genoeg sleept het co-op-genre ook de meeste nominaties binnen (4), terwijl het puzzelgenre met bijna evenveel inzendingen ‘maar’ één nominatie heeft gekregen (zie de onderstaande grafiek). Er lijkt dus geen automatisch verband te zijn tussen veel games van één genre hebben en daardoor ook de meeste nominaties binnenslepen. Coöperatieve games lijken simpelweg beter in de smaak te vallen, al helemaal als er gekeken wordt naar de Dutch Game Awards-winnaar van vorig jaar (de coöperatieve puzzelgame “Good Job!”) en de internationale Game of the Year van 2021 (het coöperatieve avonturenspel “It Takes Two”).

Volgens Dutch Game Awards-jurylid en gamejournalist Bastiaan Vroegop wordt er tijdens het beoordelen van de spellen niet per se naar genre gekeken, maar meer naar de algemene kwaliteit van de game per prijscategorie. Toch geeft hij toe dat coöperatieve games wel zeker een groot voordeel hebben. ‘Als je met recensenten praat dat krijg je al gauw het argument: “Voeg co-op toe aan een game en het wordt automatisch al een stuk leuker.” Alle game-nominaties van dit jaar waren naar mijn mening stuk voor stuk goede games, maar stel nou dat er echt een slecht spel tussen zat, dan ben ik ook van mening dat het toevoegen van co-op-elementen het spel automatisch iets leuker maakt, omdat je het dan tenminste met je vrienden kunt spelen,’ licht Vroegop toe.

Vroegop ziet coöperatieve games persoonlijk ook niet echt als een genre, maar meer als een spelelement om de speelervaring te versterken. Wat hem wel opvalt is dat puzzel- en managementgames bijna erg karakteristieke Nederlandse gamegenres lijken. ‘Het lijken mij ook de beste genres om op kleine schaal je idee mee te realiseren. Dat soort games zijn voornamelijk voor kleine teams of indiegamestudio’s minder ingewikkeld om hun verhaal in te verwerken,’ aldus Vroegop. Volgens de Dutch Game Industry Directory telt Nederland nu 271 gameontwikkelaars, waarvan de meeste relatief kleine studio’s zijn. Scholen voor gamestudenten worden hier niet bij meegeteld, dus het daadwerkelijke aantal ontwikkelaars ligt iets hoger.

De winnaars van de categorieën Beste Game, Art, Design, Audio, Innovatie, Technologie, Debuut, Studentengame en Toegepaste Game zijn bekendgemaakt op 6 oktober en zijn hier te vinden.

Over de auteur

Rogina Hassan

Schrijven en vormgeven is mijn passie, al van jongs af aan maak ik korte of spannende verhalen om met mijn familie en vrienden te delen. Vandaag de dag uit ik mijn schrijfgedrevenheid door het opzoeken en vertellen van echte verhalen voor een groter publiek. Ik heb grote interesses op het gebied van lifestyle, (pop)cultuur en braintainment. Ook zet ik mezelf graag in om met een kritische pen over huidige maatschappelijke zaken in de samenleving te schrijven of crossmediale items hierover produceren. Vertellen alleen, maakt je geen journalist. Onderzoeken, vormgeven en de lezer ook écht iets overbrengen, daar draait het om.