Korte docu: Lift Your Spirit

Competitief powerlifter Rick Duyvestijn (21) wordt gevolgd in aanloop naar het Nederlands Studenten Kampioenschap en laat zien dat powerliften niet alleen maar spieren en discipline is, maar ook vriendschap en zelfvertrouwen. In drie jaar tijd heeft Rick zijn kracht opgebouwd van lege stangen tot ruim 470kg extra gewicht, verspreid over de drie hoofdoefeningen: squat, bench en deadlift.

Om die glimmende medaille te bemachtigen moet Rick een strak trainingsschema volgen en zich houden aan een watercut, een manier om vlak voor de wedstrijd lichaamsgewicht te verliezen door lichaamsvocht af te drijven en zo in zijn gewichtsklasse te vallen. Tijdens de wedstrijd letten de juryleden niet alleen op hoeveel gewicht de deelnemers kunnen tillen, maar ook of hun techniek goed is en of ze de oefeningen op de juiste manier uitvoeren. Zijn vrienden hebben er vertrouwen in, maar het is nu aan Rick om zijn plek op het prijzenpodium te bemachtigen en de 33 rivalen in zijn gewichtsklasse te verslaan.

Deze motiverende mini-docu is een inspiratiebron voor jongeren die (recreatief) powerliften in de sportschool of hieraan willen beginnen. De video is het best te bekijken met oortjes in 1080p (HD).

Rogina Hassan

Schrijven en vormgeven is mijn passie, al van jongs af aan maak ik korte of spannende verhalen om met mijn familie en vrienden te delen. Vandaag de dag uit ik mijn schrijfgedrevenheid door het opzoeken en vertellen van echte verhalen voor een groter publiek. Ik heb grote interesses op het gebied van lifestyle, (pop)cultuur en braintainment. Ook zet ik mezelf graag in om met een kritische pen over huidige maatschappelijke zaken in de samenleving te schrijven of crossmediale items hierover produceren. Vertellen alleen, maakt je geen journalist. Onderzoeken, vormgeven en de lezer ook écht iets overbrengen, daar draait het om.