De digitale toegankelijk van de overheid op belangrijke websites afwezig

De digitale toegankelijk van de overheid op belangrijke websites afwezig

Inclusiviteit is een groot onderwerp in de 21e eeuw. Ook de digitalisering speelt een steeds grotere rol. Websites, apps het internet zelf zijn niet meer weg te denken. Op het internet is vrijwel alles te vinden en je kunt overal bij. Tenminste als je geen beperking hebt, want dan is het gebruik van apps en websites soms nog lastig. Dat geldt ook voor overheidswebsites als DigiD en de KVK die beide nog steeds de laagste status voor digitale toegankelijkheid hebben.

Jules Ernst is toegankelijkheidsspecialist en vindt dat digitale toegankelijkheid het minimale is wat de overheid kan doen om hun websites of apps geschikter te maken voor een grote groep mensen. Hij vindt dat het ook een soort inclusiviteit is, omdat iedereen van de website of app gebruik kan maken.

Tegenstrijdig aan de wens van Ernst heeft de website van DigiD volgens de digitale toegankelijkheidsmeter van de overheid status D. “Ik vind dat echt ‘pure evil’. DigiD heeft meer dan 3 jaar geleden een onderzoek laten doen naar haar digitale toegankelijkheid!” Volgens Ernst is er sindsdien weinig verbetering zichtbaar.

“Ik begrijp niet dat iets wat voor elke inwoner van Nederland gebruikt moet worden niet aan de minimale eisen van label A kan en misschien wil voldoen. Feitelijk vind ik dat zoiets als DigiD verplicht jaarlijks onderzocht en met elke doelgroep getest moet worden.” Momenteel staat de uitleg van deze status nog op toereikend, maar deze is voor het laatst in 2021 gewijzigd.

Opvallend in de data is dat er vrijwel geen afname is van uitgegeven D statussen over de afgelopen 4 jaar. Daarbij zijn nog websites en apps met een status C of D afkomstig uit 2020 of 2021.

Volgens Ernst zijn de statussen die overheidswebsites en apps krijgen momentopnames en garanderen ze niet dat elke bezoeker gebruik kan maken van de website of app. Hij pleit voor gebruikerstesten zodat de doelgroep de website kan testen en ze eventueel aan de hand van hun feedback aangepast kunnen worden.

“Er wordt steeds vaker verwacht dat je via een website of app je zakendoet met de overheid. Als ik zie hoe ouderen al veel moeite hebben met overheidsapplicaties terwijl ze wel in staat zijn te communiceren via social media, dan ligt het probleem naar mijn mening altijd bij de website of app en niet bij de gebruiker.”, stelt hij. Daarnaast vindt hij dat alle apps waarbij belangrijke zaken geregeld moeten worden digitaal toegankelijk moéten zijn. “Ik denk dan aan de transacties die je moet uitvoeren rondom je belasting, aanvragen van documenten zoals een VOG of paspoort, afvalkalender, het aanvragen van toeslag, enzovoorts.”

Niet altijd kunnen overheidswebsites of apps zich aanpassen aan de wettelijke eisen wegens omstandigheden. Toch is het volgens Ernst wel van belang dat in de huidige tijdsgeest van inclusiviteit en digitalisering iedereen toegang heeft tot de websites van de overheid.

Over de auteur