Welke gemeente telt de meeste amateurclubs op het hoogste niveau?

Foto: Pixabay

De KNVB-beker voor mannen is 31 oktober weer van start gegaan. In het spannende voetbaltoernooi krijgen de beste amateurverenigingen de kans om te stunten tegen profclubs. Terwijl je zou verwachten dat dit een makkelijke opgave zal zijn voor de profs, werd Heracles Almelo woensdag uitgeschakeld door HHC Hardenberg en verloor PEC Zwolle van AFC. Vorig jaar stuntte Spakenburg al tegen FC Utrecht. Veel clubs hebben dan ook hoge ambities. Waar komen deze amateurs vandaan?

Voetbal is veruit de meest populaire sport in Nederland. Naast de 34 profclubs zijn er ongeveer 3070 amateurverenigingen, waarvan minimaal 1 per gemeente. De KNVB, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond, organiseert alle voetbalcompetities in Nederland. Het wordt verdeeld in twee delen: Het amateurvoetbal en het betaald (professioneel) voetbal. Opvallend is dat Nederland het enige land in Europa is, waarin degraderen vanuit het betaald voetbal naar het amateurvoetbal niet mogelijk is. Het promoveren van amateurvoetbal naar betaald voetbal ook niet, tenzij er heel veel geld wordt betaald. Hier is de laatste jaren veel kritiek op. Meerdere amateurclubs hebben de ambitie om het betaald voetbal te bestormen.

Het betaald voetbal bestaat uit twee divisies: De Eredivisie en de Keuken Kampioen divisie. Het amateurvoetbal heeft ongeveer 170 competities verdeeld over 10 niveaus. Al deze amateurcompetities zijn verdeeld in regio’s. Alleen de twee hoogste niveaus in het amateurvoetbal, de Tweede divisie en de Derde divisie, zijn landelijk ingedeeld. Degraderen en promoveren is in alle amateurcompetities mogelijk. Om een eerlijk overzicht te krijgen van gemeenten waarin de beste amateurclubs zijn gevestigd, wordt er naar de Tweede en Derde divisie gekeken. Niet alleen omdat dit de hoogste niveaus zijn, maar ook omdat dit de enige landelijke amateurcompetities zijn.

De Tweede divisie bestaat uit een competitie van 18 voetbalclubs, waarvan twee zogeheten ‘beloftenteams’. Dit zijn Jong-Almere City en Jong-Sparta Rotterdam. Deze twee teams vallen dus niet onder de amateurclubs. De Derde divisie bestaat uit twee competities van beide 18 amateurclubs, wat een totaal maakt van 52 amateurclubs verdeeld over 3 competities.

In de bovenstaande kaart is goed te zien dat er in Zuid-Holland veel amateurclubs zijn gevestigd die, in het huidige seizoen 2023-2024, in de Derde of Tweede divisie spelen. Opvallend is dat gemeente Katwijk de uitschieter is met vier topclubs: Quickboys, FC Rijnvogels, VV Katwijk en Rijnsburgse Boys. Katwijk is relatief een kleine gemeente ten opzichte van de overige gemeenten in de Tweede of Derde divisie. Ook Bunschoten blinkt er tussen uit. Met maar 22.500 inwoners telt Bunschoten drie amateurverenigingen. Daarnaast zijn kleine gemeenten als Veenendaal en Heemskerk, met beide twee amateurclubs, ook erg opvallend. Meestal zijn er maar 1 of 2 voetbalverenigingen in een kleine gemeente.

Dat Katwijk vier voetbalclubs achter haar naam mag zetten, waarvan drie spelend in de Tweede divisie en de andere in de Derde divisie, is geen toeval volgens Sietske van Rijn, woordvoerder van gemeente Katwijk. “Wij investeren veel tijd en geld in sport. Vooral in het voetbal, omdat dit populairste sport is in Katwijk. Al onze verenigingen zijn goed verzorgd en organiseren leuke activiteiten. Wij zorgen ervoor dat sporten op een hoog niveau leuk blijft en mentale klachten voorkomt.” Ook ziet van Rijn eerlijke regels bij de verschillende verenigingen. “Wij hebben onderlinge afspraken met de clubs over het aantal leden. Dit voorkomt een scenario waarin iedereen naar één club toegaat. De concurrentie is hoog.”

Joep Kok

Ik vertel en luister graag naar verhalen.