Verborgen Schat Recensie: An Evening With Silk Sonic (Bruno Mars & Anderson .Paak)

‘An Evening With Silk Sonic’ is het eerste album wat Silk Sonic heeft uitgebracht. Het duo Silk Sonic bestaat uit Bruno Mars en Anderson .Paak. De twee hebben voor het eerst met elkaar samengewerkt in 2017 tijdens de 24K Magic Wold Tour van Bruno Mars. Daar stond Anderson .Paak in het voorprogramma. In april dat jaar doken Mars en .Paak de studio in met Nile Rodgers en Guy Lawrence. Dat was niet zomaar iets, want het waren in de Abbey Road Studios. Na Het cd-album kwam uit op 12 november 2020. Het lp-album kwam pas veel later uit, op 12 augustus 2022. Dit is opvallend, want via sociale media was er genoeg animo voor. Mensen hebben bijna twee jaar lang via zowel reacties op sociale media, als via de website aangevraagd of de muziek van Silk Sonic ook op vinyl uitgebracht kon worden.

Als je het album afspeelt krijg je als eerste een intro. Dit nummer geeft al een goed beeld van het hele album, welke invloeden van de jaren 70 erin terugkomen. Ook wordt Bootsy Collins voorgesteld in dit nummer, hij neemt je als het ware mee door het album heen en verteld een soort verhaal. Bootsy Collins is een grote naam in de funkwereld, en werd ontdekt door James Brown. Het is bij dit album dus belangrijk dat je hem in chronologische volgorde afspeelt, dat wordt duidelijk gemaakt zodra je ernaar luistert. Zelf vind ik dat alle nummers op zichzelf ook al een verhaal vertellen, en dat ze stuk voor stuk allemaal kneitergoed zijn. De muziekstijl van Silk Sonic is beschreven als r&b, soul, funk, pop, smooth soul en funkpop. Ook is het beschreven als “geïnspireerd door disco”. Het debuutalbum An Evening with Silk Sonic is volgens critici geïnspireerd door soul- en funkmuziek uit de jaren ’60 en ’70.

Na de intro komt het nummer Leave The Door Open. Dit nummer werd als eerste naar buiten gebracht van het album en heeft groovy soul vibes. Wat erg belangrijk is in een liedje is de lyrics. Er moet creatief worden gespeeld met woorden. Dit is bij Leave The Door Open goed gelukt. Met een hilarish deuntje wordt het eerste deel van het eerste couplet afgesloten: ‘’Just shaved (smooth like a newborn.)’’ Je hoort veel invloeden van de jaren 70, ook wat drama en overdrevenheid in de tekst van de jaren 80. Bruno Mars’ stem maakt het echt af. Zijn bereik en smoothness past perfect bij dit nummer. Wat opvalt is dat het veel weg heeft qua gevoel van Mars’ Versace On The Floor. Dat zal een inspiratiebron zijn geweest. De creativiteit in beide nummers komen ook overeen, vooral op de tekst lettend.

Fly As Me is nummer drie van het album. Hier hoor je dat Anderson .Paak vooral veel rapt in het nummer. Het is weer iets heel anders dan Leave The Door Open. Het geschreeuw tussen de coupletten en refreinen door wordt gedaan door Bruno Mars. Dit verwijst naar de muziek van James Brown. Het zou zo een hit van hem kunnen zijn. De tekst heeft een bepaalde zelfverzekerdheid en charme, je kan het arrogantie of juist selflove noemen.

Op nummer vier staat After Last Night, wat een ontzettend sensueel nummer is. Je hoort in het begin een vrouw praten over wat er gisteravond is gebeurd en of het goed voor hem was. Daarna doet Bootsy Collins een stukje voor haar. Vervolgens begint het nummer pas echt en zingen Bruno Mars en Anderson .Paak haar toe over hoe fijn het was met haar, en vragen wanneer ze elkaar weer zien. After Last Night is een typische jaren 70 ballad, waar tekst heel belangrijk is, maar het bereik van Bruno Mars maakt het weer af.

Op nummer vijf staat Smokin’ Out The Window. Opnieuw met een tekst, waar een lach en een traan voorbijkomen. Het maakt Mars en .Paak niet uit wat ze zeggen, het is puur gevoel. ‘’This bitch got me paying her rent, paying for trips, diamonds on her neck, diamonds on her wrists.’’ Het kan heel herkenbaar overkomen naar de luisteraar, omdat de tekst redelijk laagdrempelig maar goed geschreven is. Het nummer gaat over een vrouw die haar man heeft uitgebuit met geld, en dat de man nu aan het roken is uit zijn raam om zijn verdriet weg te jagen. Hij is zich aan het bedenken waarom ze dit hem heeft aangedaan. Het nummer wordt gezongen vanuit het standpunt van de man. Een ballad, maar wel met meer groove.

Put On A Smile begint weer met Bootsy Collins, hij zegt ‘’Tell her how you really feel!’’. Daarop volgt een liedje in zware mineur over iemand die belazerd is, een fake smile opzet en tegen zijn tranen vecht. Het is een ballad met veel soul, waarbij zowel Mars als .Paak zingen.

777 is een liedje wat weer meer in de stijl van James Brown geproduceerd is. Het gaat vooral over geld en hoe de persoon in het liedje ermee omgaat. Ook vindt de persoon het niet erg om te laten blijken hoe goed hij wel niet is. ‘’I’m about to buy Las Vegas after this roll.’’

Skate, een van de bekendste liedjes van het album. Hier zingt .Paak de coupletten en Mars het refrein, maar weer een hele andere stijl dan de andere nummers. Het past erg goed bij het algemene gevoel van het album. Er zit veel positiviteit in het nummer en veel soul.

Love’s Train is een cover van het nummer van Con Funk Shun uit 1982, en is een van de favorieten van Silk Sonic zelf! De versie van Con Funk Shun is meer met elektronische muziek, bij Silk Sonic worden alle toeters en bellen uit de kast gehaald. Er worden allemaal luidere instrumenten gebruikt, zoals trompetten en saxofoons. De stemmen bij beide versies komen wel redelijk overeen, terwijl Bruno Mars de hoge noten wel beter oppakt dan de zanger van Con Funk Shun. Het heeft weer een beetje dezelfde stijl als Leave The Door Open, wel met een sensuele tint. Het nummer is uitgebracht op Valentijnsdag.

Als laatste nummer heb je Blast Off. Het is de kers op de taart van het album. Het heeft wat weg van Put On A Smile, maar dan juist met een positieve sfeer!

Slechts één van de nummers op het album (Leave The Door Open) heeft de NPO Radio 2 Top2000 gehaald. In 2021 stond het op nummer 1854, en in 2022 stond het op nummer 411. Zo zie je dat het nummer in Nederland dus wel populairder is geworden met een jaar, er zijn meer mensen op gaan stemmen.