Portret: inzet voor sociaal emotinele ontwikkeling

Portret: inzet voor sociaal emotinele ontwikkeling

Wat is Schoolmaatjes?
Björn Schouten is twee jaar geleden begonnen met het project Schoolmaatjes. Schoolmaatjes richt zich op het ondersteunen van de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. “Door de coronacrisis is eens te meer duidelijk geworden dat veel jongeren eenzaam zijn en moeite hebben om aan sociale activiteiten met leeftijdsgenoten deel te nemen”, vertelt Björn. Schoolmaatjes gaat hiermee aan de slag door in wekelijkse bijeenkomsten, geleid door professionele maatschappelijk werkers en jongerenwerkers uit de gemeente, die vanuit school leuke activiteiten met deze groep ondernemen.

Buitensporten
Voordat Björn Schoolmaatjes heeft opgericht begon hij het project Buitensporten op de middelbare school SG De Dijk. Dit was in de tijd waarin de coronacrisis er nog voor zorgde dat leerlingen veel thuis zaten. Met leerlingen van de brugklas en de groep eerste opvang anderstaligen zijn ze wekelijks bezig geweest met extra beweging, sociale activiteiten, taal, mentale veerkracht en teamwork. Het doel van dit project was om deze leerlingen enthousiast te maken voor sport en sociale activiteiten. “Het was erg leuk om te zien dat dit in die tijd, waarin jongeren veel thuis zaten, het toch georganiseerd kon worden”, aldus Björn. Vanuit het project Buitensporten bedacht Björn Schoolmaatjes. Björn merkte namelijk dat leerlingen super enthousiast werden van de buitenschoolse activiteiten en de groep ook steeds groter werd. Björn wil met Schoolmaatjes de sociale band tussen kinderen versterken. Tegenwoordig merkt hij namelijk dat de rol van elektronische apparaten de sociale band in de weg zit. “Kinderen spelen steeds minder met elkaar omdat ze vanuit huis online gaan afspreken in plaats van op het schoolplein bijvoorbeeld.”

Niet verplicht
“Schoolmaatjes is een schooljaar lang wekelijkse lessen op een vaste middag in de week voor kleine groepen leerlingen.” Het is twee uurtjes na schooltijd en de directeur en de mentoren bepalen welke leerlingen Schoolmaatjes goed kunnen gebruiken. Deze leerlingen doen dan mee, maar het is niet verplicht. Het is na schooltijd, dus als iemand het niet leuk vindt dan is diegene niet verplicht om mee te doen. Vaak zien we dat we aan het begin van het schooljaar beginnen met een groep van twintig en dat daar nog een aantal van afvallen omdat het toch niet is zoals zij het hadden verwacht. Een meerderheid van de groep vindt het vaak zo leuk dat ze elke week weer met plezier terugkomen. De activiteiten die ze dan gaan doen verschillen heel erg.” “De ene week is het voetballen, verven of koken op school, maar af en toe gaan we dus ook ergens heen, zoals klimmen of zwemmen”, vertelt Medina die sinds dit schooljaar meedoet met Schoolmaatjes.

Bruggen bouwen
Schoolmaatjes doelt met het project op verschillende dingen. Het belangrijkste is bruggen bouwen. “Met Schoolmaatjes is het doel dat er onderlinge verbindingen ontstaan tussen jongeren, maar ook tussen jongeren en de omgeving”, vertelt Björn. Björn legt uit dat het doel niet is om onderwijsachterstanden weg te werken. Schoolmaatjes is om het welbevinden van de leerlingen in en buiten school te verbeteren waardoor een kind beter tot leren kan komen. Jongeren worden uitgedaagd om meer in contact te komen met kinderen binnen de school maar ook om via de jongerenwerkers de mogelijkheden om contacten op te zoeken buiten school te ontdekken. Hierdoor bouwt Schoolmaatjes een brug tussen leerlingen en hun omgeving. De lessen van Schoolmaatjes zijn voor leerlingen van alle niveaus door elkaar binnen een school en staan los van het werken aan schoolvaardigheden.

Samenwerkingen
Björn werkt ook met Schoolmaatjes veel samen met bedrijven. “Wanneer ik bedrijven benader en over Schoolmaatjes vertel zijn bedrijven vaak heel enthousiast en willen ze graag mee helpen en activiteiten met de leerlingen doen. Zo mogen we vaak met de groepen bijvoorbeeld bij de turnzaal in de buurt komen of mogen we altijd de velden bij de voetbalvereniging gebruiken. Dat is echt super fijn, want zo kunnen we gemakkelijk nog meer leuke activiteiten doen.” Ook werkt Schoolmaatjes samen met Wings of Change in Andijk. Dit is een stichting die de opvang van roofvogels combineert met de zorg aan de kwetsbare doelgroepen. De interactie met deze dieren zorgt voor een positieve invloed op het welzijn van mensen. “Het is heel tof om te zien dat zij met ons willen samenwerken. Met de groepen gaan we daar dus ook vaak heen”, legt Björn uit. Omdat jongerenwerkers ook bij Schoolmaatjes werken zijn de groepen ook vaak in de buurthuizen te vinden. “Omdat we met Schoolmaatjes daar komen zien we ook steeds vaker dat leerlingen na schooltijd met leeftijdsgenoten gaan afspreken. Ze ontdekken dan hoe leuk het is om met vriendjes of vriendinnetjes daar spelletjes of andere dingen te doen. Dat is super mooi om te zien, want in plaats van dat ze thuis achter hun scherm gaan afspreken gaan ze nu lekker naar het buurthuis.”

Docent
Björn werkt al zijn hele leven met kinderen. Zo was hij docent economie en wiskunde, maar toch heeft hij altijd al iets voor zichzelf willen beginnen. Hij wist alleen niet zo goed wat. Toen hij Schoolmaatjes bedacht had hij niet verwacht dat het zo snel zou gaan lopen. Het project bestaat nu twee jaar en inmiddels zijn ze al op acht scholen actief. Voor volgend jaar komen hier nog meer scholen bij. Zelf is hij ook vader van twee jonge kinderen. “Vader zijn vind ik het leukste wat er is. Door Schoolmaatjes leer ik ook weer heel veel van kinderen.”

Schoolpleinsport
Inmiddels is Björn ook alweer bezig met een nieuw project, namelijk Schoolpleinsport. Hierbij is het de bedoeling dat leerlingen van de basisschool een halfuurtje onder begeleiding van een jongerenwerker gaan sporten. Dit is geen gymles, maar in dit half uurtje kunnen leerlingen even hun gedachte ergens hebben dan school. “We hebben dit project eigenlijk opgezet voor de leraren en leraressen om hun werkdruk te verlagen”, aldus Björn. “Wij werken tegenwoordig met een vijf gelijke dagen model, dus de leerkrachten werken van half negen tot kwart over twee aan 1 stuk door, dus ook tijdens pauzetijden blijven leerkrachten bij de leerlingen. Door de inzet van schoolpleinsport hebben de leerkrachten in ieder geval een half uur meer rust. Meestal zijn ze wel aanwezig bij schoolpleinsport, maar ze hebben even wat meer rust om ook bijvoorbeeld dingen klaar te zetten voor de les of iets van administratie te doen”, vertelt Ina Montsma, directrice van basisschool De Wegwijzer in Enkhuizen.

Motivatie
Björn vertelt dat hij eindelijk het werk doet wat hij altijd al had willen doen. Een eigen bedrijf wat te maken heeft met kinderen. “Het leukste aan Schoolmaatjes en Schoolpleinsport vind ik dat je iets opzet met de hoop dat het werkt. Als het dan uiteindelijk ook zo uitpakt is geweldig. Ik zie gewoon dat scholen er echt iets aan hebben en dat geeft weer waardering en motivatie om verder te gaan.” Björn heeft zijn tijd als docent heel erg leuk ervaren, maar heeft toch gemerkt dat hij hierin soms wat uitdaging miste. Het ondernemen en dingen bedenken past echt bij hem vertelt hij.

Oekraïense kinderen
Björn zet zich niet alleen in voor Nederlands kinderen. Sinds dit jaar heeft hij ook twee groepen met Oekraïne leerlingen bij Schoolmaatjes. “Om de band met de school, andere leerlingen en het land te versterken vond ik dat Schoolmaatjes er ook voor Oekraïense leerlingen moest zijn. Zij zijn juist degene voor wie het belangrijk is om bruggen te bouwen.” Bij de groep van de Oekraïense leerlingen is er altijd een tolk aanwezig. Hoewel de leerlingen de Nederlandse taal snel onder de knie hebben is het altijd fijn als er iemand is die kan helpen voor het geval dat. “Ik vind het heel tof dat we nu twee Oekraïense groepen hebben. Die leerlingen hebben zoveel meegemaakt en dan is het mooi om te zien dat ze in Nederland nu weer blij zijn, leuke dingen doen en elkaar hebben.”

Toekomst
Voor de toekomst hoopt Björn nog meer scholen bij de projecten te betrekken. “We zijn nu alleen in West-Friesland actief. Het zou leuk zijn als we dit nog verder kunnen uitbreiden.” Vanaf het begin is Schoolmaatjes erg goed gaan lopen. Dat ze in twee jaar tijd al op acht scholen actief zijn had Björn nooit verwacht. Dit is natuurlijk alleen maar leuk en Björn is heel erg benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen.

Over de auteur