Maak kennis met: Bram van Herk

Bram van Herk in zijn wedstrijdkleding

Ongeveer 100 topsporters studeren er aan de Hogeschool Utrecht. De komende drie maanden volgen wij als redactie een aantal van deze sporters. Er zullen o.a. interviews, wedstrijdverslagen en een podcast op de site verschijnen, maar eerst stellen we jullie in deze rubriek aan de sporters voor. Met vandaag: Bram van Herk.

Tussen de weilanden van de Alblasserwaard in het rustige Groot Ammers raast een fiets over de dijken en polderwegen. Één man en één fiets tegen de wind en de regen. Bram van Herk, 20, koerst al sinds zijn 16e over de wegen van Nederland in de kleuren van zijn lokale club GRC Jan van Arckel. Zijn koersleven combineert Bram met een studie Werktuigbouwkunde aan de Hogeschool Utrecht.

Zo’n koersleven begint vaak met ouders die al gek zijn van de fiets, maar dat is bij Bram niet het geval. Pas rond zijn 14e bolde hij voor het eerst mee met zijn ooms, enkel voor het plezier. Toch kriebelde het wielrennen ergens in de puber en stond hij enkele jaren later voor het eerst aan de start van een wedstrijd als deel van het Alblasserwaardse clubteam GRC Jan van Arckel.

In de laatste vier jaar heeft Bram zich langzaam ontwikkelt tot renner die klaar is voor de hoofdmacht van JvA, met een blik op een toekomst op continentaal, het niveau van Volkerwessels, Metec en TdT-Unibet, of zelfs het pro-continentale niveau waar teams als Bingoal WB, Team Flanders – Baloise en zelfs Lotto-DSTNY op opereren. Als twintiger moet het ware wielerfeest nog beginnen maar het 2022 seizoen biedt voor Bram veel perspectief naar de toekomst. Met name zijn prestatie in de Midden-Brabant Poort Omloop wordt met trots op teruggekeken.

“Er reed een grote kopgroep weg, zo’n dertig man, ik was een van drie amateurs die mee zat in die groep.”

In Midden-Brabant wist Bram een veertiende plaats uit de brand te slepen, een meer dan verdienstelijke prestatie, laat staan voor een negetienjarige bij een clubteam. Voor 2023 had Bram origineel zijn zinnen gezet op het vinden van totale aansluiting bij het continentaal niveau, het consolideren van wat vorig jaar voor het eerst lukte. Een knieblessure heeft enkel wel roet in het eten gegooid, door de recuperatie is voor Bram het voorjaar verloren gegaan. Aanhoudende ziekte heeft daarbovenop ook nog de voorbereiding voor zijn rentree belemmerd. Met een oog op herstel en de ander op de grote jongens van het Nederlandse landelijke wielrennen staat voor Bram van Herk nog veel te doen dit seizoen.

Matthew Cumpson

Hoi, ik ben Matthew Cumpson. Mijn interesses liggen in de sport, muziek en de openbare ruimte, maar ik schrijf graag over allerlei brede thema’s. Met een tweetalige opvoeding ben ik ook goed in staat om in verschillende talen te werken. In mijn vrije tijd sport ik graag, ik zit vooral op de fiets. Contact: Mobiel: 06-43936759 E-mail: matthew.cumpson@student.hu.nl