Bonny Lammers valt half uur in bij verliezend Excelsior voordat ze naar Aruba vliegt

In een winderig en regenachtig Bingoal stadion verliest Excelsior (v) met 0-3 van een effectief ADO Den Haag (v). Excelsior-trainer Richard Mank vond Bonny Lammers echter wel goed invallen. ‘Ze had weinig balverlies, was sterk, was een aanspeelpunt en probeerde de diepte te zoeken. Dus ik vind dat ze het goed gedaan heeft’, vertelt Mank na de wedstrijd.

In haar eerste seizoen bij Excelsior moet Lammers, spits van beroep, vrijwel altijd genoegen nemen met een plekje op de bank. Een invalbeurt zit er meestal wel in voor de 19-jarige aanvalster, maar dat is geen zekerheid. Daarom vindt ze het zelf heel fijn dat ze zo lang mocht invallen vanavond. Al houdt ze wel gemengde gevoelens over aan de avond: ‘je verliest, maar bent wel blij dat je mag invallen. Je hoopt er vooraf op en het is gebeurd. Zo zie je maar weer dat als je het laat zien in de training dat je daarvoor wordt beloond.´

Compact verdedigen

Lammers krijgt instructies van de assistent-trainer van Excelsior

Na een wat tamme eerste helft krijgt ADO vlak voor rust een penalty, die feilloos wordt ingeschoten door Lobke Lonen. Zonde voor Excelsior, want het verdedigde degelijk in de eerste helft en gaf weinig weg. Dat was ook precies het plan vandaag, vertelt Mank: `wij willen altijd compact verdedigen en de tegenstander laten komen´. Maar de intentie is niet om alleen maar te verdedigen. ´Als je de tegenstander laat komen, komt er altijd ruimte achter hun laatste lijn en dan willen we met snelheid eruit komen´, aldus de Excelsior-trainer.

Bonny Lammers is een speelster die de bal het liefst in haar voeten aangespeeld krijgt en heeft dan de kwaliteiten om de bal vast te houden. Maar passen deze kwaliteiten wel bij de speelstijl van Excelsior? ‘Als ze hard blijft trainen en stappen blijft maken als speler gaat ze vanzelf in dat systeem passen. Want uiteindelijk is het wel een systeem voor haar omdat ze met iemand samen voorin gewoon hartstikke goed kan voetballen’, vertelt haar trainer. Volgens Mank kan Lammers zich nog op alle punten verbeteren. ‘Vooral haar uithoudingsvermogen, kracht en snelheid kan ze meer ontwikkelen. Daarnaast ook in het lezen van het spel’.

Omzettingen

Met de invalbeurt van Lammers verandert de tactiek van Excelsior. De instructies die ze enkele momenten voor haar invalbeurt meekreeg van de trainer waren duidelijk. ‘Hij wilde dat we gewoon wat aanvallender gingen voetballen. Ik kwam in de spits te staan en de andere aanvallers kwamen wat meer naar binnen te staan waardoor er meer ruimte op de flanken zou komen. Dus vooral aanvallender voetballen en hoger druk zetten, dat was de bedoeling’, legt Lammers uit na de wedstrijd.

Het mocht echter niet baten voor de Kralingers, ADO trok in de tweede helft onder toeziend oog van enkele honderden supporters de wedstrijd gemakkelijk over de streep. Sterker nog, het liep na rust uit tot 3-0 en dat betekent dat ze nu op twaalf punten staan uit negen wedstrijden. Een puntenaantal waar Excelsior niet aan kan tippen. De Rotterdammers hebben dit seizoen maar zeven punten weten te behalen en van de tien wedstrijden wisten ze er maar één te winnen.

Eindpass

‘Het was zonde de die penalty net voor rust viel, want je wilt natuurlijk met 0-0 de rust in en dan de tweede helft gewoon knallen. Maar dat lukte helaas niet en dan moet je wel even schakelen’, analyseert Lammers. Volgens haar ontbrak het vanavond aan een goede eindpass. ‘Als het er op aankwam was de eindpass slordig. Bij vlagen kom je er goed doorheen maar dan moet die eindpass wel echt goed zijn. Sowieso raakten beide teams de bal snel kwijt’.

Nummer 16 staat in het groen op het bord; Lammers gaat invallen

Na een teleurstellende avond moet Bonny dit weekend haar koffer in gaan pakken, de interlandperiode staat voor de deur. Dinsdag vliegt ze naar Aruba waar ze als international van het Arubaanse vrouwenelftal twee wedstrijden afwerkt tegen de dames van de Turks- en Caisoseilanden en vier dagen later speelt ze tegen Belize. Maar eerst speelt ze met Excelsior maandag nog een oefenwedstrijd tegen Feyenoord. De donderdag erna staat de eerste wedstrijd van Aruba alweer op het programma. Een drukke week dus voor Lammers.

Interlandperiodes

Lammers’ trainer en zijzelf vinden het allebei leuk dat ze voor Aruba uitkomt. Maar er zitten ook nadelen aan, vertelt Mank. ‘Het is hartstikke mooi dat ze voor Aruba speelt, maar je ziet ook dat het heel pittig is omdat ze zoveel aan het reizen is. Als ze terugkomt uit Aruba heeft ze telkens met temperatuurverschil en jetlag te maken. Wij denken allemaal dat ze op vakantie gaat maar uiteindelijk is het gewoon keihard werken voor haar daar. Dat maakt het voor haar lastig. Als die interlandperiode iets minder vaak zou zijn dat zal het voor haar hier bij Excelsior wat makkelijker worden. Maar ze gaat nog wel een half jaar last houden van de interlandperiodes, voordat ze eraan gewend is.’

Na complimenten van haar trainer over haar invalbeurt kan Lammers dinsdag met opgeheven hoofd in het vliegtuig stappen. Met twee wedstrijden voor Aruba waarin wordt gespeeld om deelname aan de Gold Cup en een wedstrijd in de Eredivisie vrouwen tegen hekkensluiter Heerenveen in aantocht komen er belangrijke weken aan voor Lammers.

Jelmer de Vries

Jelmer de Vries (2005) is werkzaam als journalist bij SvJ Media Woerden. Hij is geïntrigeerd door mooie, interessante verhalen en gaat deze achterna. Hij probeert de lezer of luisteraar in elk verhaal mee te nemen door zijn verhalen met passie te maken en over te brengen. Deze student journalistiek voelt zich vrij om op de redactie van SvJ Media Woerden te doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.