Handhaving dichtbij voor RKAV Volendam na makkelijke zege tegen ZVV Den Haag

Eredivisiewedstrijd RKAV Volendam - ZVV Den Haag Foto: Lars Vercammen

Zaalvoetbalclub RKAV Volendam heeft vrijdag 28 april weer een belangrijke stap gezet richting handhaving in de Eredivisie na een makkelijke 14-2 zege tegen ZVV Den Haag. Student -en zaalvoetballer Nick Schilder wist vijf keer te scoren voor de thuisploeg. De club uit Volendam staat nu derde in poule B. Handhaving kan zondag 30 april tegen Texel 94’ veiliggesteld worden.

Dat het een makkelijke avond ging worden was voor Nick van tevoren al vrij duidelijk. ZVV Den Haag staat troosteloos onderaan en is al zeker van degradatie. Daarnaast ging Volendam met zelfvertrouwen de wedstrijd in na een goede reeks in de laatste paar wedstrijden. ‘Den Haag hoort eigenlijk gewoon niet thuis in de Eredivisie. Er zijn meer dan genoeg ploegen in de eerste divisie die beter kunnen voetballen dan Den Haag’ zegt Nick.

14-2
Het doelsaldo ophogen was het doel voor de Volendamse club. De eerste doelpunten vielen dan ook al vroeg in de eerste helft. Na twee minuten weet Nick van dichtbij het net te vinden. Na zo’n negen minuten kijkt de uitploeg uit Den Haag al tegen een 4-0 achterstand aan. Volgens Nick is vroeg scoren zeer belangrijk tegen tegenstanders met minder voetballende kwaliteiten. ‘Dat is de manier om ze kapot te spelen. Er komt een moment dat ze opgeven en dan klap je er totaal overheen.’ De doelpunten kom in een rap tempo het scoreformulier op. Nick en zijn teamgenoten laten niks over van Den Haag en winnen met maar liefst 14-2. Nick scoort vijf keer en is daarmee nu officieel clubtopscorer van RKAV Volendam.

Topscorer
Twintig doelpunten heeft Nick dit seizoen gescoord en dat is erg veel, hij staat zelfs zevende op de topscorerslijst van de gehele Eredivisie. ‘Het gebeurt niet vaak dat ik überhaupt meer dan drie keer scoor in een wedstrijd maar vanavond dus vijf keer, dat is wel bijzonder’ zei Nick na afloop van de wedstrijd. Op de vraag of veel scoren de manier is om in aanmerking te komen voor een plek in het Nederlandse team zegt Nick: ‘Ja ik denk wel dat je minstens 30 doelpunten moet maken in een seizoen als aanvaller wil je opvallen bij de bondscoach. Er zijn een aantal gasten bij FC Eindhoven en Hovo Cubo die er minstens 35 maken in een seizoen, maar die ploegen scoren überhaupt twee keer zoveel als wij.’

Nick Schilder viert een van zijn treffers tegen ZVV Den Haag. Foto: Lars Vercammen

Handhaving
Met drie punten op zak is Volendam erg dichtbij handhaving in de Eredivisie. De ploeg klimt op naar de derde plek in poule B en neemt afstand van de minder veilige vijfde plek. Volendam speelt in poule B dat is de poule waarin ploegen strijden om degradatie te voorkomen. Voordat de teams in poule A of B terechtkomen spelen ze tegen twaalf andere ploegen om te bepalen in welke poule ze horen. ‘Aan het begin van het seizoen was de kampioenspoule (poule A) wel het doel maar dat is helaas niet gelukt’ vertelt Nick. Met name blessures en een jong team met weinig ervaring is de reden dat het behalen van poule A net niet lukte volgens Nick. ‘We moeten het misschien gewoon meer zien als een tussenjaar waarin de jonge jongens wat meer ervaring op kunnen doen.’

Nick Schilder controleert de bal. Foto: Lars Vercammen

Goede reeks
‘We begonnen als ploeg met een paar slechte wedstrijden en dan kom je een beetje in een negatieve spiraal. De afgelopen weken gaat het echter uitstekend en hebben we echt een goede reeks’ zegt Nick. Hij denkt dat Volendam volgend seizoen wel de stap kan zetten naar de kampioenspoule. Wel zijn er dan enkele versterkingen nodig denkt Nick ‘Hopelijk kunnen we hier en daar nog wat goede spelers vandaan trekken, dat zou wel flink helpen.’ Voor nu zijn er nog maar drie wedstrijden te gaan voor Volendam. Nick denkt dat Volendam nog maar drie punten nodig heeft om 100 procent zeker te zijn van handhaving. De eerste mogelijkheid op drie punten is zondag 30 april tegen Texel 94’.

Lars Vercammen

Als beginnend journalist probeer ik mijn stempel te drukken op het actuele nieuws. Met name stukken rondom sport, criminaliteit en economie trekken mij aan, maar ook zeer persoonlijke verhalen vind ik heel interessant. Stukken over deze onderwerpen kan je dan ook van mij verwachten.