Maak kennis met: Idse van Benthum

Idse van Benthum (links) in actie

Ongeveer 100 topsporters studeren er aan de Hogeschool Utrecht. De komende drie maanden volgen wij als redactie een aantal van deze sporters. Er zullen o.a. interviews, wedstrijdverslagen en een podcast op de site verschijnen, maar eerst stellen we jullie in deze rubriek aan de sporters voor. Met vandaag: Shorttracker Idse van Benthum.

Acht jaar geleden maakte Idse van Benthum (19) de overstap van het langebaanschaatsen naar shorttrack. Sinds een jaar of vijf maakt hij deel uit van het KNSB Talent Team Midden-Oost Nederland. Idse is inmiddels van Made naar Utrecht verhuist. Dichter bij de locatie waar het Talent Team Midden-Oost traint: De Vechtsebanen in Utrecht.

Idse komt bij de shorttrack in actie op alle individuele afstanden: de 500, 1000 en de 1500 meter. Daarnaast rijdt hij ook de gezamenlijke relays. Zijn eigen favoriete afstanden zijn de 1000 en de 1500 meter.

Waar hij vorig jaar maart nog mee ging naar het junioren WK in Polen, verliep het afgelopen seizoen 22/23 anders dan verwacht. Vanwege een blessure vroegtijdig in het seizoen, moest Idse noodgedwongen een aantal wedstrijden aan zich voorbij laten gaan. Eind december 2022 kwam hij, voor het eerst sinds zijn blessure, weer in actie tijdens het ‘Trials WC-Juniors and National Championships’ in Heereveen. Eind maart sloot Idse zijn seizoen af. Na een periode van rust zijn de voorbereidingen voor het aankomende seizoen inmiddels weer in volle gang. In september staat de eerstvolgende wedstrijd weer op het programma.

Over een paar jaar hoopt Idse, net als een aantal van zijn voormalige ploeggenoten, mee te doen op het hoogste niveau: het nationale team van Nederland. “In twee jaar moet dat wel lukken en anders in drie jaar, of vier”, zegt Idse lachend maar ook met vertrouwen. Zodra er een plekje vrij komt in het team van coach Niels Kerstholt, zal Idse zich volledig inzetten om die plek zijn eigen te maken.

Naast shorttrack is Idse ook bezig met een hbo-opleiding. Aan de Hogeschool Utrecht studeert de topsporter fysiotherapie. Met zijn drukke trainingsschema’s, is Idse één keer per week aanwezig op school voor zijn lessen. De andere dagen volgt hij zijn studie in de vorm van een zelfstudie.

Aankomend seizoen hoopt Idse volledig te kunnen herstellen van zijn eerdere blessure. Daarnaast wil hij zichzelf verder gaan ontwikkelen en verbeteren binnen de sport én de overgang, van de junioren naar de senioren, zo goed mogelijk laten verlopen.

Maryse van den Ham

Maryse van den Ham is in 2003 geboren in Utrecht en woont sinds 2014 in Leersum. Als kind vond ze het al leuk om teksten voor anderen te schrijven. Het liefst schrijft ze fictie verhalen, maar sinds Maryse de mbo-opleiding Media en Communicatie is gaan doen, vindt ze het ook leuk om informatieve teksten te schrijven. Een opdracht voor NU.nl heeft haar gemotiveerd om journalistiek te gaan studeren op de Hogeschool in Utrecht. Maryse probeert zich zoveel mogelijk te verdiepen in onderwerpen, wil mensen informeren met haar teksten en meningen bij andere opwekken.