Maak kennis met: Casper Hafkamp

Casper Hafkamp in actie

Ongeveer 100 topsporters studeren er aan de Hogeschool Utrecht. Zij combineren fysieke inspanning met mentale inspanning. De komende drie maanden volgen wij als redactie een aantal van deze sporters. Er zullen interviews, wedstrijdverslagen, een podcast en nog veel meer op de site verschijnen, maar eerst stellen we jullie in deze rubriek aan de sporters voor. Met vandaag: Casper Hafkamp.

Casper Hafkamp is een hockeyer die topsport combineert met de studie Fysiotherapie die hij volgt aan de Hogeschool Utrecht. Op dit moment zit hij in zijn tweede jaar van zijn studie.
Op jonge leeftijd is hij begonnen met hockeyen. Toen hij vijf jaar oud was heeft hij korte periode gevoetbald. Maar als snel rolde hij eigenlijk een beetje op een natuurlijke wijze de wereld van het hockey in. Dit omdat zijn vader en zus al hockey speelden en hij al erg vaak op de hockeyclub te vinden was.

Zijn hockeycarrière begon bij de Hilversumsche Mixed Hockey Club (HMHC) waar hij van zijn zesde tot en met zijn zeventiende gespeeld heeft. Op zijn veertiende maakte hij zijn debuut bij de Heren 1, waar hij tot zijn zeventiende is blijven spelen. Nu speelt hij bij de Stichtsche Cricket en Hockeyclub (SCHC) bij de Heren 1 in de Promotieklasse Heren. Momenteel speelt hij links- of rechtsachter maar hij zou in de toekomst graag doorschuiven naar het middenveld.

Een paar jaar geleden heeft hij meegedaan aan een selectie voor het nationale team onder zestien, daar werd hij in de selectie meegenomen. Zo heeft hij een paar jaar voor het nationale team onder zestien gespeeld waarna hij is doorgeschoven naar onder achttien. Met onder achttien heeft hij meegedaan aan een achtlandentoernooi in Hanau. Na het nationale team onder achttien is hij doorgegaan naar Jong Oranje onder eenentwintig. Ondanks dat hij de Olympische Spelen in 2028 niet zijn doel wil noemen, hoopt Casper door hard te trainen bij het Nederlands Elftal te komen en zo de Olympische Spelen mee te maken. Dat toernooi is volgens hem namelijk wel echt het belangrijkste, grootste en mooiste toernooi om mee te maken binnen de hockeywereld.

Gedurende de week is Casper iedere dag wel op de hockeyclub te vinden. Naast zijn eigen (kracht)trainingen die hij door de week heen heeft, geeft hij zelf ook nog training aan een jeugdteam van de SCHC, JO14-1. Datzelfde team coacht hij ook iedere zaterdag tijdens de wedstrijd. Elke zondag heeft hij zelf een wedstrijd met zijn eigen team, waar hij soms heel Nederland voor door moet.

De aankomende tijd komen er op deze site verschillende producties over de tophockeyer Casper Hafkamp, hou de site dus zeker in de gaten!

Isabel van Avezaath

Isabel van Avezaath houdt zich altijd bezig met het nieuws en alles wat daarmee te maken heeft. Voordat ze de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht ging volgen heeft ze haar havo diploma gehaald op het Huygens College in Heerhugowaard. Haar interesse ligt vooral bij de sport, maar andere onderwerpen spreken haar ook erg aan. Dat wil je niet missen!