Lammers komt nog weinig aan spelen toe bij Excelsior: ‘Ze moet een heks worden’

In haar eerste jaar bij Excelsior moet Bonny Lammers het meestal doen met slechts een invalbeurt. Maar zelfs dat zat er vandaag niet in, terwijl Excelsior tegen een op papier beduidend mindere tegenstander speelde. SV Saestrum vrouwen 2 maakte het de vrouwen van Excelsior knap lastig in de achtste finale van het KNVB Bekertoernooi. Bonny moest het allemaal vanaf de bank aanzien. ´Het is wel frustrerend´.

Bonny hoopte vandaag weer eens wat minuten te maken na in de laatste vier wedstrijden slechts 30 minuten te hebben gespeeld. ´Ik denk echt dat ik meer energie in het team en in de wedstrijd kan brengen´, vertelt Bonny na de wedstrijd. Ze traint hard en ze wil echt, maar toch leidt het niet tot meer minuten. Wat moet ze dan doen om meer aan spelen te komen?

‘Bonny moet een heks worden’, zegt teammanager Ed van Haften na afloop van de wedstrijd. ‘Ze moet gewoon wat gemener worden. Af en toe even op iemands tenen gaan staan of een slim duwtje geven. Ze moet slimmigheidjes gaan ontwikkelen.’

Eigen kracht

Dat Bonny dit seizoen nog weinig aan spelen toekomt is voor haar natuurlijk teleurstellend, maar voorafgaand aan het seizoen werden de verwachtingen wat betreft speeltijd al getemperd door de club. ‘Toen ik hier kwam vertelde de coach me dat ik hier gegarandeerd twee seizoenen de kans krijg. Het eerste seizoen zou vooral in het tekenen staan van wennen aan het niveau en de speelstijl. Het tweede seizoen moet ik er staan’, vertelt Bonny. Ze heeft nog alle vertrouwen in een mooie toekomst bij Excelsior. ‘Ik moet hard blijven werken en van mijn eigen kracht blijven uitgaan. Dan komt er een moment dat de coach niet meer om me heen kan’.

Het is tekenend voor Bonny´s doorzettingsvermogen en veerkracht, want opgeven staat niet in haar woordenboek. Maar dat neemt niet weg dat de huidige situatie niet is zoals ze had gehoopt. ´Het is wel frustrerend´, vertelt ze. ´Op de training spelen de wissels regelmatig tegen de basisspelers. De wissels winnen dan vaker van de basisspelers dan andersom. Ik snap dan niet waarom de wisselspeler niet vaker de kans krijgen in de wedstrijden.´

Wissels maken het verschil

In de wedstrijd tegen SV Seastrum zijn het juist de wissels die aan het einde van de wedstrijd het verschil maken. Bij een voor Excelsior nijpende tussenstand van 4-5 brengt trainer Richard Mank invallers Lieke van Vliet en Chelsea Homan binnen de lijnen. Van Vliet (twee assists) en Homan (een goal) stellen de zege voor Excelsior in de slotfase veilig, terwijl voor de wissels het momentum bij SV Saestum leek te liggen.

Mank zal zijn wissels dan ook dankbaar zijn voor bewezen diensten. De wisselspelers zullen tegelijkertijd blij zijn dat het de invallers zijn die het verschil maakten vandaag, want van de laatste tien wedstrijden maakt Mank slechts twee keer gebruik van al z’n vijf wisselmogelijkheden.

Jelmer de Vries

Jelmer de Vries (2005) is werkzaam als journalist bij SvJ Media Woerden. Hij is geïntrigeerd door mooie, interessante verhalen en gaat deze achterna. Hij probeert de lezer of luisteraar in elk verhaal mee te nemen door zijn verhalen met passie te maken en over te brengen. Deze student journalistiek voelt zich vrij om op de redactie van SvJ Media Woerden te doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.