Maak kennis met: Lars van Vliet

Ongeveer 100 topsporters studeren er aan de Hogeschool Utrecht. Zij combineren fysieke inspanning met mentale inspanning. De komende drie maanden volgen wij als redactie een aantal van deze sporters. Er zullen interviews, wedstrijdverslagen, een podcast en nog veel meer op de site verschijnen, maar eerst stellen we jullie in deze rubriek aan de sporters voor. Met vandaag: Lars van Vliet.

“Eigenlijk wilde ik motorcrosser worden, maar dat vonden mijn ouders te gevaarlijk.” Lars van Vliet vertelt met een kleine glimlach op zijn mond hoe hij per toeval begon met zijn sport. Hij hield op jonge leeftijd al van een sport waar snelheid centraal staat. Zijn ouders vonden dat hij een alternatief moest zoeken voor motorcrosser. “Ik heb toen een proefles BMX gedaan en dat vond ik helemaal geweldig.” Hij is op zijn zevende begonnen en pakt geregeld podiumplekken tijdens wedstrijden met Nederlandse leeftijdsgenoten.

Het 18-jarige talent studeert ICT aan de Hogeschool Utrecht. Recentelijk moest hij tijdens een project een autootje ontwikkelen die zelfstandig brand wist te doven. Het gat tussen de professionals en de jeugd is groot. Desondanks blijft Lars realistisch: “Over vijf jaar wil ik fysiek nog sterker zijn en betere resultaten op wedstrijden. Maar het is lastig om in de toekomst te kijken.” Ook vindt hij het belangrijk om te genieten: “We zijn een keer op trainingsreis geweest in Parijs. We hebben daar ook getraind, maar ook de toerist uitgehangen, leuke dingen gedaan en veel lol gehad.”