De week van een topsporter

Lars van Vliet, in het wit, springt hoger dan de rest. Foto: BMXSport.

De topsporttalenten aan de Hogeschool Utrecht doen niet alleen mee aan nationale wedstrijden. Ze willen zich ook meten met de internationale leeftijdsgenoten om te kijken waar ze staan. De BMX’er, Lars van Vliet, heeft meegedaan aan twee internationale toernooi midden in Europa. Voor ons heeft ie een dagboek bijgehouden om ons te laten zien hoe de toernooien in Duitsland en Tsjechië verliepen. En ook hoe de voorbereiding verloopt.

De wedstrijd in Tsjechië is een Europese wedstrijd. Het gaat er anders aan toe dan een wedstrijd in Nederland. Zo is er maar één ‘rondje’ waar je je kan kwalificeren voor de ‘finale ronde.’ Als je er uit ligt, kan je via een zogeheten ‘last chance’ alsnog plaatsen voor de finale. Dus via de achterdeur kan je alsnog de finale rijden. Daarnaast bepaalt de tijd van je ‘rondje’ de startpositie en niet de uitslag. Bijvoorbeeld, als Lars vierde wordt, maar een sneller rondje rijdt dan iemand die eerste is geëindigd, mag hij als eerste kiezen waar hij start.

Zaterdag 20 maart:

In de ochtend weg naar Duitsland om ‘s avonds te trainen. Als eerst kwamen we aan bij ons verblijf, een aanbouw van een woning die verhuurd werd. Daarna zijn we naar de baan gegaan om er te trainen. Toen we er aankwamen heb ik eerst wat gegeten en daarna gaan trainen. De training ging erg goed en ik was voorbereid voor de wedstrijd.

Zondag 21 maart:

De wedstrijddag. Ik ging vroeg weg naar de baan omdat de wedstrijd ook vroeg begon. Ik ging 8:15 weg van het huisje. Toen ik daar aankwam had ik warmgefietst en ging ik trainen. Toen kwamen de drie manches. Ik was 4e, 2e en 1e geworden. Daarna had ik halve finales. Daar werd ik 3e. De wedstrijd verliep erg snel. Na de halve finale gingen de finales ook al snel door. Ik had race 23 en moest dus vrij snel al. Ik ging van startpositie 5 en had een iets mindere start. Dus ik lag vrij snel al achteraan. Toen op het tweede stuk vielen er 2 mensen voor mij waardoor ik moest remmen. Gelukkig kon ik er langs en had ik de ronde uitgereden. Uiteindelijk was ik 5e geworden. Daarna was de prijsuitreiking en ging ik terug naar het huisje en wat eten.

Maandag 22 maart:

Weer vroeg op omdat ik naar Tsjechië ging. Toen ik aangekomen was hebben we de auto uitgeladen en zijn we eigenlijk meteen gaan trainen. Ik heb toen de baan kunnen aanvoelen en oefenen. Het voelde als een erg goede baan en ook heel leuk. Daarna zijn we terug gegaan naar het huisje die we hebben zodat ik kon douchen. Daarna zijn we bij een restaurant gaan eten en de rest van de avond lekker niks gedaan.

Dinsdag 23 maart:

Hele dag rustig aan gedaan. We zijn even uit het huisje gegaan om een paar dorpjes te bezoeken. Verder alleen maar uitgerust. In de avond ging ik weer trainen. Na de training waren we weer gaan eten en rustig naar het huisje. De rest van de avond niks gedaan.

Woensdag 24 maart:

Ik ben naar Praag geweest. We gingen vroeg weg zodat we alles konden zien. We hebben de stad bekeken en wat plekken bezocht. Toen hebben we daar gegeten en zijn we daarna weer terug gegaan.

Donderdag 25 maart:

Ik had vroeg in de ochtend training dus we zijn vroeg opgestaan. Ik heb weer lekker getraind. Na de training moest ik wachten op een teamgenoot die ook de wedstrijd rijdt. Hij had namelijk de team tent bij zich en die gingen we met z’n alle opzetten. Toen gingen we terug naar het huisje en hebben we wat gegeten en hebben de rest van de avond gerelaxed.

Vrijdag 26 maart:

Vandaag was de officiële wedstrijd training. Dus iedereen was er deze training. Ik had de tegenstand een beetje verkent en zelf natuurlijk ook gefietst. Ik had voor mijn gevoel wel een goede kans op goed resultaat.

Zaterdag 27 maart:

Eerste wedstrijd dag. Ik was vroeg aanwezig, want de training begon al om 8:00. Na de warming up begon de wedstrijd al snel. De eerste ronde ging heel goed. Ik was derde geworden ondanks dat ik met goede rijders zat. Toen kwam de 1/8e finale. Daar werd ik tweede. De wedstrijd verliep heel snel. Want ik reed de wedstrijd met alleen de championship klasse (dus de elite rijders). Ik moest vrijwel meteen door met de kwart finale. Helaas werd ik hier ingesloten bij de start en lag ik er uit. Ik heb toen de rest van de wedstrijd gekeken en vrienden aangemoedigd.

Zondag 28 maart:

De tweede wedstrijd dag. Ik was er weer helemaal klaar voor. Het was wel weer net zo vroeg als gisteren. De dag begon goed. De eerste ronde werd ik tweede met een hele goede tijd. Ik mocht in de 1/8e finale als eerste kiezen en stond aan de binnenkant. Toen gingen we de startheuvel af en ik zat met de persoon naast mij in de clinch. We duwden elkaar en beetje, maar het ging nog goed. Daarnaast viel er iemand en zijn fiets kwam tegen mijn achterwiel aan vlak voordat ik ging springen waardoor ik scheef afzette en zelf ook bijna viel, maar gelukkig niet. Ik was de ronde nog als eerste geplaatst. Toen was ik weer in de kwartfinale. Waar ik ook helaas weer werd ingesloten en kwam niet meer bij de top 4. Toen zijn we de tent gaan opruimen en zijn we meteen terug naar huis gegaan, zodat we nog een beetje op tijd thuis zouden zijn.