Maak kennis met: Femke Spiering

Femke Spiering tijdens competitie

Ongeveer 100 topsporters studeren er aan de Hogeschool Utrecht. De komende drie maanden volgen wij als redactie een aantal van deze sporters. Er zullen o.a. interviews, wedstrijdverslagen en een podcast op de site verschijnen, maar eerst stellen we jullie in deze rubriek aan de sporters voor. Met vandaag: Femke Spiering.

De Kesterense Femke Spiering schiet al een aantal jaar als een torpedo door het water. In eerdere jaren als onderdeel van het Nederlandse Team en tegenwoordig bij de zwemclub ZPC Amersfoort. De Gelderlandse plaatste zich onlangs voor het Europese Kampioenschap Onder 23, dit combineert ze met een opleiding Chemie binnen de HU.

Veel in haar leven dankt Femke aan haar broer, Tim. Tim is de inspiratiebron voor zowel haar carrière in het water als haar studierichting. Hij speelde vroeger waterpolo dat was het toch niet voor Femke. Zij voelt zich als langebaanzwemster helemaal thuis in het zwembad. Vanaf haar puberteit schiet ze al wekelijks door he water. De Gelderlander heeft bij de jeugd al meerdere Nederlandse Kampioenschappen op haar palmares staan en kijkt dit seizoen uit naar het Europees kampioenschap in de beloftecategorie. Na een aantal jaar bij TeamNL heeft Femke de keuze gemaakt om terug thuis in te trekken, weg van haar voormalige woonplaats Eindhoven en terug bij de voor haar vertrouwde zwemclub ZPC Amersfoort.

“Ik wil deze zomer de finale van het EK onder 23 halen.”

Weer terug in Midden-Nederland betekent niet alleen een nieuwe club maar ook een nieuwe school. Sinds September 2022 is Femke student Chemie op de Hogeschool Utrecht, deels in de voetstappen van haar broer Tim. Een toekomst in de analytische chemie is waar de 20 jarige zich op richt, al is het balanceren van topsport en de studie natuurlijk niet altijd even makkelijk. Het is een heel druk leven, maar met het EK en de Olympische Spelen van 2024 in Parijs op het oog is er voor Femke Spiering genoeg motivatie.

Matthew Cumpson

Hoi, ik ben Matthew Cumpson. Mijn interesses liggen in de sport, muziek en de openbare ruimte, maar ik schrijf graag over allerlei brede thema’s. Met een tweetalige opvoeding ben ik ook goed in staat om in verschillende talen te werken. In mijn vrije tijd sport ik graag, ik zit vooral op de fiets. Contact: Mobiel: 06-43936759 E-mail: matthew.cumpson@student.hu.nl