Films kijken in de molen: NFF ‘In de wijk’ weer een succes

NFF bij Molen De Ster op woensdag 28 september. Foto: Carlien Abbes.

UTRECHT – Het Nederlands Film Festival gaat voor de zesde keer ‘de wijk in’. Ook dit jaar verschijnen verschillende programma’s in Utrecht-West met een breed aanbod aan films. Het programma In de wijk was afgelopen zondag al te zien bij het ZIMIHC Theater in Zuilen, met de vertoning van de documentaire Shabu. Bij Molen De Ster in Lombok zullen deze woensdag twee kort films te zien zijn te zien zijn en op donderdag komt de film Femi mét een Q&A met de makers in culturele vrijhaven De Nijverheid.

Het is de zesde keer dat het Nederlands Film Festival letterlijk en figuurlijk de wijk in gaat. NFF-programmeur speciale programma’s Sandy Seifert benaderde anderhalf jaar geleden voor het eerst Inaria Kaisiëpo, eigenaresse van Molen De Ster, zoekend naar nieuwe locaties voor de vijfde editie van het programma. ‘NFF benaderde mij voor de vorige editie van het festival, dat was een groot succes, en dit jaar faciliteerden wij weer deze locatie voor het programma. Het is echt een heel sfeervolle entourage. De zolder van de molen waar op groot doek de films te zien zijn is van hout, er hangen allemaal lichtjes, nou ja, zoals het hoort dus: gezellig samen film kijken, terwijl het buiten regent. Het is een aantrekkelijke en unieke ervaring en de mensen van het filmfestival waren zowel dit jaar als vorig jaar heel enthousiast’.

Het idee om het filmfestival meer buiten het centrum te laten leven ontstond zes jaar geleden. ‘Het moest meer een festival zijn ván Utrecht, en niet enkel voor een specifiek publiek’, verteld Seifert. ‘Er moest een minder hoge drempel komen om naar de film te gaan, dus bedachten wij dat mensen meer naar de film zouden gaan wanneer de film als het ware naar hén toe zou komen. Zodoende kwamen we op het idee om films, documentaires en andere programma’s te laten zien in buurthuizen, wijktheaters en molens. Ja, als je kijkt naar Molen De Ster, dat is een absurde locatie voor een filmvertoning. Maar daardoor juist bijzonder’.

NFF betrekt ook andere culturele uitingsvormen bij het programma om de identiteit van de wijk zo veel mogelijk terug te laten komen. De Voorkamer, die verschillende kleinschalige culturele evenementen organiseert, verzorgde dit jaar het voorprogramma van het Nederlands Film Festival bij Molen de Ster met Koerdische saz-speler Dilshad Hassan.

Het programma zal ook volgend jaar op verschillende locaties door Utrecht plaatsvinden. Dit jaar zal op donderdag 29 september NFF In de wijk nog éénmaal neerstrijken in Utrechts culturele hotspot De Nijverheid. Hierbij zal in samenwerking met filmtheater Hoogt on Tour (voorheen: ’t Hoogt) de film Femi worden vertoond met achteraf een Q&A met Joy Verberk (bijrol), Aziz Al-Dilaimi (camera) en Kim Kokosky Deforchaux (script). NFF maakte vorige week de Gouden Kalveren bekend, waarbij Yannick Jozefzoon voor een gouden kalf werd benoemd in het kader beste hoofdrol in de film Femi.

Miranda Niccolai

Hoi! Officieel is het zijn van een journalist geen beschermd beroep, dus kan ik bij deze vermelden dat ik 'journalist' ben. Ik schrijf graag over natuur en milieu, maatschappelijke problemen, feminisme, wetenschap en kunst en cultuur. In de huidige samenleving voel ik mij verplicht iets bij te dragen, ik hoop uiteindelijk met mijn artikelen een verschil te kunnen maken.