Bridgen tegen de eenzaamheid

Foto: City Lit

Begin Oktober wordt er in Nederland jaarlijks stilgestaan bij eenzaamheid tijdens de week tegen eenzaamheid. Ook in Utrecht werd er aandacht besteed aan deze week die in het teken staat van voornamelijk eenzame ouderen. Zo kwam Bridgeclub Wilhelminapark in actie om ouderen meer bij elkaar te krijgen om gezamenlijk het kaartspel Bridge te spelen.

De week tegen de eenzaamheid geldt natuurlijk voor iedereen die eenzaam is, maar de week is daarom vooral bedoeld voor 65-plussers onder wie de eenzaamheid in Nederland het grootst is. Volgens het Ouderenfonds is de week tegen de eenzaamheid een perfecte gelegenheid om deze ouderen te steunen en de eenzaamheid onder deze mensen iets te verminderen. “Het is van groot belang dat ouderen vooral steun zoeken bij elkaar, zo helpen ze elkaar van de eenzaamheid af”. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen is ouderen spelletjes met elkaar te laten spelen onder het genot van een bakje koffie en een goed gesprek. Ouderen zijn vaak niet meer fit genoeg om grote inspanningen te leveren en daarom kunnen simpele (kaart)spellen al zorgen voor genoeg voldoening en het voorkomen of genezen van eenzame gevoelens.

Bridgen

Ook Utrecht denkt mee met het Ouderenfonds en heeft daarom verschillende activiteiten binnen de provincie waar ouderen terecht kunnen wanneer ze zich bijvoorbeeld eenzaam voelen. Zo kwam Bridgeclub Wilhelminapark recentelijk met een open dag waarop ouderen vanuit alle hoeken en gaten van Utrecht (maar ook daarbuiten) kennis konden komen maken met het kaartspel Bridge. Tom Harkema, secretaris van de Bridgeclub, ziet de eenzaamheid onder de leden van zijn club verdwijnen als sneeuw voor de zon. “Bridgen is een denksport voor jong en oud, maar vooral onder de ouderen erg populair. Het is een sociale sport omdat je met een partner tegen andere paren speelt”, aldus Tom Harkema. Het spel is een goede manier op het geheugen en het concentratievermogen te trainen, iets wat bij ouderen absoluut geen kwaad kan. “Wij zijn voor een grote groep 70-plussers een wekelijkse gelegenheid om onder de mensen te komen”, vertelt Harkema. “We zijn een succes in het tegengaan van de eenzaamheid onder ouderen”.

Toch mag er nog meer georganiseerd worden als het aan het Ouderenfonds ligt. “Het is van belang dat er iedere dag gestreden wordt tegen de eenzaamheid onder ouderen”, vertelt een woordvoerder van het Ouderenfonds. Er moet volgens haar naast de week tegen de eenzaamheid eigenlijk iedere dag iets aan deze eenzaamheid gedaan worden. Een oplossing is al snel gevonden vindt het Ouderenfonds. “Een kort bezoekje of het doen van een klein klusje kan iemand van een oudere leeftijd al enorm helpen en blij maken”.

Effectief

Nieuwe aanmeldingen bij Bridgeclub Wilhelminapark bewijzen de effectiviteit van de week tegen de eenzaamheid en de inzet van vrijwilligers in Utrecht. Als het aan het Ouderenfonds ligt bestaat er morgen al geen eenzaamheid meer onder de ouderen. Het fonds zal er alles aan blijven doen om dit ambitieuze doel daadwerkelijk te bereiken.

Laukie Klijn

Laukie Klijn is een enthousiaste journalist voor Utregnieuws. Hij is altijd op zoek naar interessante onderwerpen en zit bovenop het nieuws.