Praten over Dementie in het Alzheimercafé

Leidsche RijnHet Alzheimercafé is een plek waar mensen bij elkaar komen om informatie te krijgen over de ziekte, en met elkaar het gesprek aangaan. Het is zowel bedoeld voor mensen met een vorm van alzheimer zelf, als hun naasten. Het Alzheimercafé is op meerdere plekken in Utrecht te vinden. Zo ook in Leidsche Rijn. Deze avond was het onderwerp; ‘Het belang van bewegen voor mensen met dementie.’ Met twee aanwezige gastsprekers belooft het een interessante avond te worden.

Het hebben van alzheimer heeft zowel een ingrijpende impact op het leven van de persoon zelf als op dat van mensen om hun heen. Dementie raakt steeds meer mensen, meldt stichting Alzheimer Nederland. ‘In 2040 zullen naar verwachting een half miljoen mannen en vrouwen in Nederland de ziekte van Alzheimer of een andere vorm van dementie hebben.’ De Alzheimercafés hebben als doel mensen met dementie via allerlei onderwerpen meer inhoud aan hun dag te geven. Daarnaast is het deze avond ook bedoeld voor mantelzorgers, zodat ze vragen kunnen stellen en tips kunnen krijgen hoe ze het beste met bepaalde situaties om kunnen gaan. Het Alzheimer Café wordt maandelijks op meerdere plekken in Utrecht georganiseerd.

Bij binnenkomst in het Alzheimercafé tref ik een gemoedelijke sfeer. Er wordt meteen koffie en thee aangeboden en er wordt vriendelijk verzocht om plaats te nemen op een van de van tevoren opgestelde stoelen. De opkomst bestaat uit mantelzorgers, familieleden van mensen met dementie en daarnaast ook zelfs twee mensen die gediagnostiseerd zijn met de ziekte. De gastsprekers vanavond zijn directeur van stichting Onvergetelijk leven Niek Visscher en bewegingstherapeut Rianne Verberk. Niek Visscher begint te vertellen over de organisatie. Dat als streven heeft om mensen met dementie zo lang mogelijk thuis te laten wonen door hen een plezierige en zinvolle dagbesteding te bieden. Hierdoor worden ook mantelzorgers ontlast. Daarnaast draagt deze dagbesteding ook bij aan de dagelijkse beweging, wat volgens onderzoek helpt om de geestelijke achteruitgang te vertragen.

De volgende gastspreker is bewegingstherapeut Rianne Verberk. Aangezien bewegen het hoofdonderwerp van deze avond is, laat Rianne de bezoekers participeren aan een aantal oefeningen op muziek. Deze oefeningen gebruikt zij ook in de praktijk wanneer ze werkt met mensen met dementie. Door oude herkenbare nummers te gebruiken zoals ‘Aan de Amsterdamse grachten’ van Wim Zonneveld laat ze ons meedoen met dansende zwem- en dobberbewegingen. Hierdoor zwem je zelf als het ware ook over de grachten van Amsterdam. Door de opbeurende muziek merk je dat de groep vrolijk en enthousiast meedoet. De zaal vult zich met lachende gezichten.

Na de gastsprekers is er alle ruimte voor bezoekers om vragen te stellen. Dit hoeft niet met betrekking tot het onderwerp bewegen, maar mag over van alles gaan. Een vrouw die een aantal maanden geleden te horen heeft gekregen dat ze een vorm van alzheimer heeft, vertelt over hoe moeilijk zij het heeft met het stukje acceptatie. “Op sommige momenten voel ik me heel helder, en de volgende dag kan het opeens omslaan en vergeet ik heel veel dingen. Ik heb het nog steeds niet helemaal een plekje kunnen geven.”

Naderhand spreek ik Helma van ’t Land. Helma is coördinator van alle Alzheimercafés in de omgeving Utrecht. Ze begon met werken in de verpleegzorg, maar vond het werken met mensen met dementie het allermooist. Ondanks dat ze blij is met haar baan, heeft het werken met mensen met alzheimer ook een keerzijde. “Het is erg om te zien hoe iemand achteruitgaat, en van zijn of haar gedrag veranderd. Dit doet mij ook nog steeds wat, al merk ik wel dat ik door de jaren heen steeds meer een beroepshouding heb gekregen. Dit is bij jonge mensen met dementie wel anders. Laatst vertelde een vrouw over hoe zij de 45-jarige man waarmee ze twee jaar geleden getrouwd is zo erg heeft zien veranderen door de ziekte, dat hij niet meer de man is waarop zij verliefd is geworden. Dit is natuurlijk super heftig om te horen, en raakt mij ook meer dan dat ik op dat moment zou willen.

Op maandag 30 januari vind er een speciale editie plaats, genaamd het ‘Jungheimer Café.’ Deze avond is bedoeld voor mensen die op jonge leeftijd dementie hebben gekregen. Dit zijn mensen vanaf ongeveer 40 jaar oud. Daarnaast is er ook een speciaal trefpunt voor mensen met een migratieachtergrond. Er wordt hierbij gewerkt vanuit de eigen leefwereld en taal en er is aandacht voor de diverse culturele achtergronden. Je kunt de site van Alzheimer Nederland in de gaten houden voor andere activiteiten op het gebied van dementie in de omgeving Utrecht.

Jarinke Ringel

Mijn naam is Jarinke Ringel. Ik ben 19 jaar en student aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben erg geïnteresseerd in wat er zich in de wereld afspeelt en heb een grote passie voor talen en andere culturen. Vandaar dat ik een aantal maanden in het buitenland heb gewoond en meerdere talen spreek. Daarnaast ben ik erg sociaal en houd ervan om met andere mensen in gesprek te gaan. Het leukste vind ik om dit vervolgens te verwerken in artikelen en interessante verhalen.