Laatste voorronde Utrechts grootste bandwedstrijd de Clash of the Titans

Het restaurant van dB studio's

Tekst: Dionne Rutte

LEIDSCHE RIJN – In dB studio’s in Leidsche Rijn was afgelopen donderdag avond de zesde en laatste voorronde van de Clash of the Titans. De grootste bandwedstrijd van Utrecht. De bands spelen voornamelijk heavy metal en rockmuziek. Er zijn vijf bands die meedoen aan deze laatste voorronde, waarna de winnaar door mag naar de halve finale.

Verschillende muzikanten druppelen rond zeven uur binnen. De meeste bands zijn vanaf dan druk met de laatste repetitie voor het echte optreden gaat beginnen. Dit doen zij in de oefenruimtes van dB studio’s. Bij DB’s worden de optreden gehouden op het grote podium. Er zitten veel toeschouwers in het bijbehorende café die vooraf nog wat eten en drinken. Het belooft een spannende avond te worden, verteld de barman van dB studio’s. “Vanavond gaan vijf verschillende bands optreden, het is elke band wedstrijd weer spannend welke band erdoor gaat en welke er af vallen, aan het begin van de avond kunnen we daar nog niks over zeggen’, verteld barman André Maartens van achter de bar. Hij heeft er zin in. “Wat de toeschouwers kunnen verwachten is een avond vol met spetterende optredens”, zegt André.

dB studio’s is al 25 jaar een onafhankelijke vrijplaats voor Utrechtse muziek. “Drumstellen met groene bekkens, versterkers waar het vocht zich een weg door roestte, sjouwen en zeulen met apparatuur op de trappen. Zo zag het er tot 1994 uit”, verteld André. Inmiddels is veel veranderd in het oefenruimtecomplex van dB’s. “Gelijkvloers, verwarmde ruimtes en om je heen veel muzikanten”, gaat André verder. In het pand zitten zeventien oefenstudio’s, een bar, concertzaal, Studio Moskou en veel opslagruimte voor instrumenten. De inmiddels twintig oefenstudio’s zijn ingericht met professionele drums en versterkers. dB’s is zo uitgegroeid tot een onafhankelijke vrijplaats en inmiddels het grootste oefenruimtecomplex van de regio Utrecht. Er is gratis koffie en thee voor iedereen. Daarnaast is er ook koud bier tegen aangename prijzen.

De Clash of the Titans is herleefd, Utrechts grootste bandwedstrijd met ieder jaar 50 deelnemende bands. Al zo’n 20 jaar op rij wordt de band wedstrijd gehouden met voornamelijk alternatieve muziekgenres, zoals heavy metal en rockmuziek. “De bands die optreden komen voornamelijk uit Utrecht,” zegt André, “de meesten hebben hier een oefenruimte bij dB studio’s.” Er zijn nu vijf bands over die tegen elkaar gaan strijden in de laatste voorronde van de Clash of the Titans. De winnaar van de avond mag door naar de halve finale. Er volgen twee halve finales gevolgd door de échte finale die plaatsvindt op 8 april 2023.

In het café van dB’s zitten de bezoekers van de wedstrijd te eten en te drinken voordat ze de zaal in kunnen. Ruby Jacobs is voor het eerst aanwezig bij de band wedstrijd de Clash of the Titans, alle voorrondes heeft gezien. “Sinds een paar jaar ben ik fan van heavy metal en rockmuziek. Ik ga de laatste tijd graag naar optredens, zoiets als de Clash of the Titans is dan voor mij echt een hoogtepunt.” Ruby krijgt net haar drankje geserveerd terwijl ze enthousiast verteld over het moois dat de avond haar gaat brengen. “Als je in zo’n zaal zit met livemuziek van het genre waar je dol op bent is dat pure kippenvel, de muziek komt echt binnen”, zegt Ruby. Ze heeft enorm veel zin in de wedstrijd tussen de band, die ze samen met haar vader gaat bewonderen.

De winnaar van de laatste voorronde van de band wedstrijd wordt, net zoals bij de afgelopen rondes, gekozen door een jury. De winnende band mag deelnemen aan de halve finale. De prijzen zullen bij de finale op 8 april uitgereikt worden.

Bekijk hieronder het videointerview met Casper van dB studio’s

Video: Thijs Kroon

Muzikale ondersteuning: band Galactic Groove Collective

Dionne Rutte

Hi! Mijn naam is Dionne Rutte. Ik ben 19 jaar en studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik vind Utrecht een mega leuke stad om te studeren, voor nu woon ik nog in Apeldoorn. Ik ben geïnteresseerd in mijn medemens. Mijn grote passie is het verwerken van inspirerende gesprekken in een artikel. Ik hou dus erg van schrijven, daarentegen vind ik video’s maken nóg leuker. Ik ben enthousiast over mijn opleiding en wil graag nog meer leren over het journalistieke vak.