Verschillende hulpacties gestart voor Turkije en Syrië

Foto door: Louise Hooijmans Kinderdagverblijf Ludens Aspelin

LOMBOK- De aardbevingen in Syrië en Turkije hebben miljoenen mensen getroffen. Wereldwijd worden er hulpacties gestart, ook in Utrecht-West. Het kinderdagverblijf Ludens Aspelin in Lombok is ook een inzamelingsactie gestart. Hier wordt niet om geld gevraagd, maar waar veel mensen niet aan denken: maandverband en luiers.

Het is de meest verwoestende aardbeving sinds 1939 voor Turkije en Syrië. Het slachtoffer aantal is opgelopen tot vijftigduizend. Het zal tientallen jaren kosten om het gebied weer op te bouwen en heel veel geld. Voor Syrië waar sinds 2011 al een burgeroorlog woedt, is het een ramp op een ramp. Hulp sturen naar Syrië is moeilijk en de hulp loopt ver achter in vergelijking met Turkije.

De inzamelingsactie

In Lombok zit het kinderdagverblijf Ludens Aspelin. Bij binnenkomst hangen de posters nog op de deuren en ramen. Op de posters staat wat ze zoeken: verzorgingsproducten, babyvoeding en luiers onder andere. Hilal, een pedagogisch werknemer van Ludens, kwam met het idee om de inzamelingsactie te starten. ‘Ik ben zelf van Turkse komaf en ik heb een Syrische collega, wij wilde met Aspelin ook wat doen.’, vertelt Hilal. ‘Wij hebben gehoord dat ze vooral luiers, babyvoeding en andere hygiëne producten nodig hadden, zoals maandverband.’, zegt Hilal. Aspelin Ludens werkt samen met ‘safe a life in Turkey’, zij zorgen voor het vervoer naar het rampgebied. Het onderwerp ongesteldheid is voor veel vrouwen moeilijk om over te praten in Turkije en Syrië. Hierdoor wordt er niet gelijk gedacht aan vrouwelijke producten, maar hebben ze die wel hard nodig. Door de inzamelingsactie is er veel binnengekomen, vorige week is het ingezameld en het is nu onderweg naar het rampgebied. Op Instagram is te volgen dat de producten ook daadwerkelijk aankomen.

Foto: Hilal, pedagogisch medewerker Ludens Aspelin.

In Utrecht-West zijn er verschillende manieren om Syrië en Turkije te helpen. In Schepenbuurt is er een actie gestart genaamd ‘Domstad helpt’. Hier kan je van alles naartoe brengen van fornuizen tot kachels. In de Ulu moskee in Lombok is er op vrijdag een extra gebed, ter nagedachtenis aan de slachtoffers en gewonden. Ook leden van de moskee zijn dierbaren verloren in het rampgebied, zegt voorzitter Yucel Aydemir. ‘Deze ramp raakt iedereen. Ook bij ons zijn mensen dierbaren verloren of zijn er nog familieleden vermist.’ Op vrijdag is er een ‘dodengebed’. Dit is een speciaal gebed om afscheid te nemen van mensen. De moskee coördineert daarnaast meerdere acties voor hulp. ‘We moeten de mensen daar helpen. We hebben al veel geld opgehaald gelukkig. Mensen kunnen geld blijven doneren, want het is hard nodig daar.’ De katholieke kerken in het hele land luidden om 13:00 hun klokken, dezelfde tijd als het middaggebed. ‘We zijn blij met die hulp, deze ramp gaat om mensenlevens en niet om etniciteit.’, vertelt Aydemir.