Utrecht-West zet zich massaal in voor slachtoffers aardbeving

Een week na de aardbeving in Turkije wordt de omvang van de ramp pas een beetje duidelijk, ruim veertigduizend doden, tienduizenden slachtoffers en honderdduizenden mensen die alles kwijt zijn. De hele wereld kwam samen en in actie om wat voor de slachtoffers te doen, en zo ook een aantal mensen in Utrecht-West en omstreken.

Direct in actie

Yunis Caliskan en Merve Gokmen zijn 2 ondernemers die zelf een actie zijn gestart om de mensen in het rampgebied te kunnen helpen. Ze zijn beiden van Turkse komaf en Yunis heeft familie in het rampgebied wonen en heeft zelf helaas ook een familielid kwijtgeraakt door de ramp. De dag na de aardbeving zijn de twee heel kleinschalig begonnen met het inzamelen van tweedehands kleding van vrienden en familie. “Mijn broer heeft vanwege zijn werk een bestelbusje dus we dachten als mensen het naar ons brengen kunnen wij het naar Haarlem brengen en besparen we zo wat moeite voor ze”, zegt Merve. “De eerste dag accepteerden we eigenlijk alles maar we kwamen er al snel achter dat dit te veel werk zou worden, er waren ook mensen die gewoon een doos met oude kleding van de zolder hadden gepakt en aan ons gegeven, er zat dus veel troep tussen zoals baljurken scheenbeschermers en voetbalschoenen waar mensen weinig aan hadden, zegt Yunis, “dit duurde simpelweg gewoon te lang met het uitzoeken dus hebben we de dag erna gezegd dat mensen alleen nog maar nieuwe artikelen mochten doneren.”

Inmiddels hebben ze al 5 volle vrachtwagens richting Turkije kunnen sturen en ze zijn voorlopig niet van plan hier mee te stoppen. Ook zijn Yunis en Merve samen gaan werken met Oguzun Oktem en Mehmet Yildrim, die een locatie hebben aan de tractieweg 212 in Utrecht-West, ze maken gebruik van elkaars faciliteiten zoals het magazijn van Megafloors waar ze de spullen opslaan en delen noodgoederen onderling met elkaar. Ook hebbe  Yunis en Merve de stichting “save a life in Turkey” opgezet om de hulp beter te kunnen coördineren. Inmiddels zijn er ook zijn er ook grote bedrijven aangehaakt om te doneren. “De plus, kruidvat en Action hebben allemaal volle vrachtwagens naar ons toe gestuurd ”, vertelt Yunis trots.

Stille ramp

Vanwege de burgeroorlog die al sinds 2012 in Syrië woedt is dit land extra hard getroffen door deze natuurramp. Veel mensen zijn door deze burgeroorlog gevlucht naar het Noorden van het land naar het gebied wat wordt bezet door de rebellen. Veel mensen in dit gebied waren al afhankelijk van humanitaire hulp. Ook waren veel gebouwen door ruim een decennia aan oorlog ernstig verzwakt en was dit voor veel gebouwen de genadeslag. Door het conflict is het ook lastig voor hulporganisatie om dit gebied te bereiken en is het bovendien ook nog onveilig voor ze. Dit merken Yunis en Merve ook, “De deuren staan op dit moment open om naar binnen te komen, maar niet terug.”

Toch lukt het stichting save a life in Turkey om ook de slachtoffers in Syrië enigszins te steunen. “Ik heb contact met een goede Syrische vriend van mij die hulp aan het verzamelen is voor het gebied, hij heeft een zaal afgehuurd om mensen vanuit Aleppo waar het is gebeurt op te vangen in Damascus.” Zegt Yunis, “We doen wat we kunnen op financieel gebied maar het is echt te lastig om daar nu goederen heen te krijgen, en zelfs al krijg je goederen daarheen, kun je niet garanderen dat het niet in verkeerde handen valt.”

Toekomst

Nu het bijna twee weken na de aardbeving is zal de focus van de hulpverleners verschuiven, waar het hiervoor ging om mensen uit het puin te halen gaat het nu vooral op het verlenen van hulp aan mensen die geen dak meer boven hun hoofd hebben. “We hebben vooral veel basisvoorzieningen nodig gehad zoals dekens, warme kleding en tenten, maar we zien nu ook dat er behoefte is aan generatoren, maar er is vooral veel geld nodig,” zegt Yunis. De Turkse ondernemersvereniging Turkonfed schat dat de totale kosten van de aardbeving kunnen oplopen tot 80 miljard euro. Dit is bijna een tiende van de hele Turkse economie, geld is dus van harte welkom. Afgelopen woensdag was in Nederland de Giro 555 actiedag waarmee bijna 89 miljoen euro werd opgehaald. Ook was er in Turkije een actie waarbij geld werd opgehaald, verteld Yunis “Er is daar zo’n 150 miljard lira opgehaald, dat is zo’n 6 miljard euro.

Langzaam maar zeker begint Turkije met de wederopbouw. Het puin wordt geruimd, wegen worden gerepareerd en er worden plannen gemaakt om nieuwe en stevigere appartementen en huizen te maken die beter bestand zijn tegen aardbevingen. Maar 1 ding is zeker, Turkije zal deze ramp niet snel vergeten.

Er kan gedoneerd worden door contact op te nemen met stichting safe a life in Turkey of door contact op te nemen met megafloors in IJsselstein. Ook kan er gedoneerd worden aan de locatie aan de tractieweg 212