Stichting DOCK organiseert themaweek rondom digitalisering

In buurtcentrum Oase kun je terecht met al je digitale vragen.

Tekst: Caitlin de Lang

UTRECHT WEST – Na verschillende signalen van buurtbewoners over moeite met digitalisering te hebben ontvangen, organiseert welzijnsorganisatie stichting DOCK van 17 tot en met 21 april de week van de digitalisering. In verschillende buurthuizen in Utrecht West worden er deze week bijeenkomsten georganiseerd over digitalisering. Ook in buurtcentrum Oase kunnen deze week buurtbewoners binnenlopen voor al hun vragen over digitalisering.

“Het doel van deze themaweek is het kenbaar maken dat je hulp kunt krijgen in het buurtcentrum”, vertelt Yasmina Massaoudi, sociaal beheerder van buurtcentrum Oase. Ze zit in haar kantoor waar de Chinese karaoke die in een andere kamer plaatsvindt duidelijk hoorbaar is. “Mijn collega’s, sociaalmakelaars Arlinie Verburg en Farida el Arbaji, pikten veel signalen op uit de buurt dat buurtbewoners wel behoefte hebben aan digitale hulp, maar dat ze die niet altijd weten te vinden. Vandaar deze week om het nog meer onder de aandacht te brengen.”
Ook buiten deze week om kunnen mensen bij het buurthuis langskomen voor al hun digitale vragen. “Er is een open inloop voor digitale vragen. Langskomen met deze vragen geldt dus niet alleen deze week, maar mensen kunnen het hele jaar door bij ons terecht. Nu maken we digitalisering extra belangrijk door het de hele week een thema te geven.” Dat er vandaag niet zo veel mensen bij het spreekuur zijn langsgekomen, vindt Massaoudi niet erg: “We hebben vandaag twee mensen geholpen. Dat is natuurlijk niet veel, maar als we al een iemand per week kunnen helpen, ben ik tevreden.”

Van Google Maps tot DigiD
Buurtbewoners kunnen met allerlei verschillende vragen omtrent digitalisering langskomen. “We hebben wel eens iemand gehad die niet goed met Google Maps om kon gaan. Die mevrouw moest toen voor het eerst ergens naar toe met behulp van Google Maps, maar ze had het nog nooit gebruikt. Toen hebben wij samen met haar gekeken hoe ze de app nou moest gebruiken.”
Het buurthuis helpt met nog veel meer andere digitale zaken: “Wat we ook veel zien is dat er mensen langskomen die niet weten hoe ze een online aangifte moeten doen, of mensen die niet weten hoe ze een DigiD moeten aanvragen. En dat terwijl je tegenwoordig wel echt een DigiD nodig hebt”, aldus Massaoudi.

Vooral ouderen hebben moeite met de digitalisering constateert Massaoudi: “Ouderen zijn veel meer gewend aan alles met pen en papier of met de telefoon te regelen. Ze geven aan dat ze vaak minutenlang met verschillende instanties bellen en van hot naar her worden gestuurd en dat ze dan nog niks voor mekaar krijgen.” Dit heeft te maken met het feit dat tegenwoordig veel online wordt geregeld. “Allerlei aanvragen moeten online gedaan worden, informatie vind je tegenwoordig online en zo gebeurt er nog veel meer online. Daarom zijn ze altijd welkom bij ons om hulp te vragen.”

Jaar lang gratis OV
Ook voor digitale geldvragen kan je terecht bij buurthuis Oase. Hiervoor werken ze samen met de Geldzaak. Iedere dinsdagmiddag om 16.00 uur komt de Geldzaak langs om de buurtbewoners te helpen met hun geldzaken. “Twee weken geleden kregen we in het buurthuis een vraag van een oudere dame. Zij had recht op een jaar lang gratis OV, maar ze wist zelf niet hoe ze dat aan moest vragen. Toen heb ik haar doorverwezen naar het spreekuur van de Geldzaak bij ons, en die hebben haar toen geholpen met de aanvraag. Binnen een halfuurtje was het aangevraagd en opgelost.”

Appen mag ook
Mariëlle Vos van de Geldzaak is blij met de samenwerking met het buurtcentrum. “Onze eigen locatie zit in het centrum en daar zijn we de hele week open, maar daar krijgen we andere bezoekers dan hier in het buurtcentrum. Voor de inwoners van deze wijk is het veel makkelijker om hier even binnen te wandelen en hun vraag te stellen dan om naar het centrum te gaan.” Maar ook als je geen zin hebt om naar de Geldzaak of buurtcentrum Oase te gaan kan je de hulp van de Geldzaak inschakelen: “We zijn ook bereikbaar via What’s App en we merken dat vooral jongeren hier gebruik van maken, omdat het niet alleen erg gemakkelijk is, maar ook laagdrempelig is om je geldvragen zo te stellen. Soms vinden mensen het eng om face to face over hun geldzaken te praten en dan is appen een goede oplossing. Misschien kunnen we tijdens de week van de digitalisering ook iedereen gelijk leren ons al hun geldvragen te appen”, aldus Vos.

Niet alleen buurtcentrum doet mee aan de week van de digitalisering. Ook buurthuis Rosa doet mee aan de themaweek. Bekijk hieronder het interview met Arlinie Verburg.

Video: Dionne Rutte

Caitlin de Lang

Mijn naam is Caitlin de Lang. Het allerleukste aan de journalistiek vind ik het vertellen van de verhalen van anderen. Iedereen heeft namelijk een eigen verhaal. Verder vind ik onderzoeksjournalistiek erg interessant, maar goede muziekjournalistiek weet mij ook te boeien.