Ontdek de toekomst van Cartesius: gezond en duurzaam

Foto: Pierette Brand

CARTESIUSWEG – Op woensdag 19 april vond er in Cartesius een informatiemarkt plaats over de nieuwe stadswijk die de komende jaren gebouwd zal worden. De stadswijk, genaamd Cartesius, zal zich richten op gezondheid, bewegen, innovatieve energieoplossingen, gezonde voeding en duurzame (deel)mobiliteit. De informatiemarkt werd bijgewoond door verschillende ondernemingen die ieder hun inspiratie deelden voor een duurzame nieuwe woonwijk, waar geïnteresseerden en omwonenden informatie konden krijgen.

De Cartesiuswijk in Utrecht wordt een plek waar gezond en gelukkig leven centraal staan. Geïnspireerd door de wetenschappelijke theorie van de Blue Zones, waarin gebieden worden onderzocht waar mensen aantoonbaar langer gezond en gelukkig leven, zal de wijk lessen toepassen uit deze theorie. De focus ligt op sociale cohesie, de aanwezigheid van natuur in het Cartesius park en de cultuur en zelfexpressie in het CAB-gebouw – ook wel bekend als de ‘huiskamer van de wijk’. De wijk zal bestaan uit meer dan 3.000 woningen, variërend van sociale- en middenhuur tot starters koopwoningen, grote appartementen en stadswoningen. Het project wordt gebouwd in meerdere fases en streeft naar gezonde gebiedsontwikkeling.

De informatiemarkt

De informatiemarkt had als doel om de mensen mee te nemen in de visie van de wijk en hen zo veel mogelijk informatie te geven. De focus lag op thema’s zoals gezondheid, bewegen, innovatieve energieoplossingen, gezonde voeding en duurzame (deel)mobiliteit. Daar waar nu nog een zandvlakte omringd met een hek ligt, moet over een aantal jaar een bruisende nieuwe leefomgeving zijn. Verschillende ondernemingen waren aanwezig om hun inspiratie te delen en geïnteresseerden en omwonenden konden informatie krijgen over de duurzame nieuwe woonwijk. Het evenement bood de mogelijkheid om meer te weten te komen over de plannen en ontwikkelingen van de stadswijk en om vragen te stellen aan de betrokken partijen. Er was een bruisende, levendige sfeer, en mensen van alle leeftijden waren aanwezig om hun vragen beantwoord te krijgen.

Het CAB-gebouw

Tom Gentenaar, architect van het project, legde uit dat het CAB-gebouw, waar de informatiemarkt plaatsvond, zal worden omgebouwd tot een woonkamer voor de wijk. Het monumentale CAB-gebouw is een oude werkplek van de NS en is gebouwd in 1948. Het was de laatste dag dat bezoekers de kans hadden om de hal te bekijken voordat de renovatie begint. De input van de toekomstige bewoners zal meegenomen worden bij het creëren van de gewenste voorzieningen en functies in het gebouw. ‘We vragen naar de wensen van de mensen. Gelegenheden zoals horeca, thuiswerkplekken en een speelcafe, zijn suggesties die wij nu al meerdere keren hebben teruggezien.’ Aldus Gentenaar.

Toegankelijkheid voor alle Utrechters

Matthijs Weggemans, projectontwikkelaar, benadrukt het belang van een hechte gemeenschap in Cartesius. Een van de initiatieven is het oprichten van een gebiedsvereniging van eigenaren, aangezien er straks drieduizend woningen in het gebied zullen zijn. De bewoners zullen allemaal deel uitmaken van deze vereniging, waarbij een community manager wordt aangesteld om activiteiten te organiseren en een gereedschapsvoorraad te beheren die gedeeld kan worden. Dit draagt bij aan het onderhoud van de wijk en stimuleert ontmoetingen tussen bewoners in verschillende deelgebieden, waarvan de grootte varieert tussen de 200 en 300 woningen.

Daarnaast benadrukt Weggemans dat de openbare ruimte van Cartesius toegankelijk is voor alle Utrechters, niet alleen voor de bewoners van de wijk zelf. ‘We hebben wandelroutes die aansluiten op wandelroutes in Utrecht, dit is niet alleen voor de mensen die in Cartesius wonen. Daarnaast hebben we hier het CAB gebouw, daar komen allerlei horecagelegenheden, flexwerk plekken, een supermarkt, allerlei voorzieningen. Ook die zijn voor iedereen.’ Aldus Weggemans.

Tekst: Pierette Brand

In de volgende video nemen we je mee naar de informatiemarkt en laten we je kennismaken met de architect van het project die ons een kijkje zal geven in de toekomst van het monumentale CAB-gebouw. We spreken ook met de projectontwikkelaar, die het belang benadrukt van een hechte gemeenschap en toegankelijkheid voor alle Utrechters.

Video: Kyra Johnson

Vond je dit een leuk artikel? Je kunt ons volgen op Instagram @westkantcourant

Pierette Brand

Mijn naam is Pierette Brand. Ik woon in Rotterdam en ik ben 21 jaar oud. in het dagelijks leven heb ik een ondernemende en nieuwsgierige houding wat zich uit in mijn journalistieke werk. Nadat ik mijn opleiding journalistiek heb afgerond, wil ik graag in de weer gaan met wereldse zaken, maar voor nu houd ik me bezig met de wijk Utrecht west.