Naast tuinieren bevordert wandeling naar de wc sociale interactie op Hof van Cartesius

Hofleden aan de slag op de tuindag.

Tekst: Caitlin de Lang

CARTESIUSWEG – Het Hof van Cartesius is de groene buurt van Utrecht West. Op deze circulaire en groene werkplek zijn verschillende ondernemers gevestigd, waaronder Daniël Roozendaal. De kunstenaar, bekend van zijn muurschildering van oud-Tourwinnaars Jan Janssen en Joop Zoetemelk is hier inmiddels al vijf jaar gevestigd. Naast zijn werk als kunstenaar en illustrator is hij ook enthousiast lid van het tuinteam. De panden in het hof komen namelijk allemaal uit op een gezamenlijke tuin, en die moet natuurlijk onderhouden worden. Een keer in de twee weken organiseert het tuinteam een tuindag waar iedereen zich bij kan aansluiten.

‘Ik huur hier een ruimte en met z’n allen op het hof zijn we een coöperatie. Dat betekent dat we veel dingen samen oppakken en samen regelen, en een van die dingen is het tuinieren. Hiervoor is een tuinteam, waar ik ook onderdeel van uit maak. Eens in de twee weken organiseren we een tuindag, waar sowieso de leden van het tuinteam aan meedoen, en verder mag iedereen zich hierbij aansluiten. Het verschilt dan per keer hoeveel mensen zich bij ons aansluiten, soms zijn het er veel en soms weinig. Twee aangewezen leden van het tuinteam communiceren altijd de dag voor de tuindag naar de rest van de hofleden dat de tuindag eraan komt, inventariseren wat er gedaan moet worden en regelen wat lekkers voor bij de koffie, en dan zien we wel wie er mee komt helpen. Wat ik merk is dat het voor sociale interactie zorgt. Je bent namelijk met je handen bezig, waardoor je ondertussen even kan kletsen. Ik merk dat ik hierdoor wel eens gesprekken voer met mensen waar ik normaal nooit mee in gesprek zou komen. Dat vind ik wel grappig.’

Wandeling naar de wc
‘Sowieso is het doel van de tuin een beetje tweeledig. Het heeft natuurlijk allereerst het doel van meer groen, meer biodiversiteit en betere afwatering, dus eigenlijk meer praktische doelen die met duurzaamheid te maken hebben. Maar er is nog een ander doel. Alle ruimtes hier op het hof komen uit op de tuin. Normaal heb je bij bedrijfsgebouwen een soort gang als verzamelplek waar iedereen elkaar ontmoet, maar bij ons is die verzamelplek de tuin. Als ik naar de wc moet, moet ik een loopje maken, want in mijn pand zit geen wc, dat zou trouwens ook helemaal niet passen. De wc zit in een ander pand, waardoor ik dus automatisch door de tuin moet. Dan kom je natuurlijk mensen tegen en dan maak je eigenlijk altijd wel even een praatje. De tuin heeft dus eigenlijk ook een sociale functie, wat ook bewust zo is opgezet door de architect. Die heeft bedacht dat alle ruimtes hier naar binnen toe op de tuin uitkomen, om zo sociale interactie tussen de mensen die hier werken te creëren.

In eerste instantie vond ik het een nadeel om een eindje naar de wc toe te lopen, maar inmiddels vind ik het eigenlijk wel fijn. Als het stortregent is het natuurlijk wel vervelend, maar dat loopje naar de wc vind ik inmiddels heerlijk. Zo kan ik even mijn hoofd leegmaken en als ik het niet heel druk heb, maak ik ook altijd even een praatje met de mensen die ik tegenkom. Ik denk dus dat het sociale doel van de architect meer dan gelukt is.’

Bekijk hieronder de reportage van de tuindag om erachter te komen wat er allemaal gebeurt tijdens zo een dag.

Video: Dionne Rutte

Caitlin de Lang

Mijn naam is Caitlin de Lang. Het allerleukste aan de journalistiek vind ik het vertellen van de verhalen van anderen. Iedereen heeft namelijk een eigen verhaal. Verder vind ik onderzoeksjournalistiek erg interessant, maar goede muziekjournalistiek weet mij ook te boeien.