Een arm om de schouder voor eenzame vrouwen

Utrecht-West – Voor veel vrouwen is het een uitdaging om naar de sportschool te gaan. Ze voelen zich niet op hun gemak of het is vanwege hun geloof niet mogelijk om in een gemengde sportschool te sporten. Om er toch voor te zorgen dat deze vrouwen gaan sporten, zijn er nu sportscholen alleen voor vrouwen. Ladyfit in Kanaleneiland is zo’n sportschool en heeft nu een initiatief gestart om nog meer vrouwen in beweging te krijgen.

Arm om de schouder

Om deze groep vrouwen te bereiken, werkt de sportschool Ladyfit samen met verschillende instanties en de gemeente aan het initiatief “Arm om de schouder.” Ladyfit is een sportschool voor alleen vrouwen en wordt gerund door vrijwilligers. Hier komen vrouwen van allerlei achtergronden, maar vooral vrouwen met een migratieachtergrond voelen zich hier op hun gemak en kunnen vrij sporten zonder een hoofddoek te dragen. In samenwerking met de gemeente heeft Ladyfit de afgelopen jaren al meerdere projecten georganiseerd om meer vrouwen aan het sporten te krijgen, met name vrouwen die sociaal geïsoleerd zijn en vrouwen met een migratieachtergrond. Deze vrouwen zijn vaak lastig te bereiken waardoor hulpinstanties geen beeld van ze hebben. Afgelopen donderdag vond er een lunch plaats waarbij de aftrap van dit project werd gegeven en alle betrokken partijen nog eens samenkwamen om een duidelijke aanpak te bespreken.

Proactief

Hanneke is secretaris bij Ladyfit en geeft in een kleine sportzaal in het gebouw een presentatie aan vrouwen van betrokken instanties. Voor dit initiatief werkt Ladyfit samen met het Kansfonds, de gemeente Utrecht, Sport Utrecht, DOCK en Ilse Rietdijk. “Het doel van het initiatief is om vrouwen die zich eenzaam, somber of depressief voelen en overgewicht hebben, proactief uit te nodigen om te gaan sporten“, vertelt Hanneke. “Dit doen we door echt bij ze langs te gaan en ze te bellen en afspraken te maken. Deze vrouwen hebben vaak weinig mensen met wie ze hun problemen kunnen delen, wat de problemen vaak nog erger maakt.” In het begin proberen de vrijwilligers vooral contact te maken met de vrouwen om een vertrouwensband op te bouwen. “We doen dit bijvoorbeeld door samen te wandelen of kleine boodschappen te doen“, aldus Hanneke. “Hierna stellen de vrouwen zich vaak open en krijgen we een goed beeld van hun problemen. We stellen dan samen met hen een activiteitenplan op waarin we doelen stellen.”

Coach

Nadia is een van de oprichters van Ladyfit en is ook sportdocente. “Sporten is juist belangrijk voor vrouwen die weinig anders in hun leven hebben. We zien hier vrouwen met depressies die toch opknappen van dat uurtje sporten per dag“, vertelt ze. “We proberen echt de vrouwen te bereiken die nooit komen sporten of weinig sociale contacten hebben. Voor deze vrouwen is het vaak al een grote stap om het huis te verlaten, dus we zijn al blij dat we ze af en toe hier kunnen ontvangen.”

Onderling tussen vrouwen is het makkelijker voor hen om ons te vertrouwen dan bijvoorbeeld een huisarts of een psycholoog“, voegt ze eraan toe. “We proberen er echt voor de vrouwen te zijn als vriendinnen en hierdoor wordt het voor hen gemakkelijker om hun problemen te delen dan bij een professionele hulpverlener.

Het initiatief is daarom bedoeld als mentale coach voor de vrouwen om hen te helpen met hun problemen en hen vervolgens eventueel door te verwijzen naar een professionele hulpverlener, zoals een arts of psycholoog. “Wij zijn allemaal vrijwilligers en hebben niet altijd de middelen om deze vrouwen te helpen met hun problemen. Daarom onderhouden we nauw contact met verschillende lokale instanties om hen door te verwijzen als dat nodig is.

Zelf coachen

Het project “Arm om de Schouder” heeft een looptijd van twee jaar. Na vier maanden wordt er opnieuw met de vrouwen besproken of ze willen doorgaan met het project en op welke manier. “Sommige vrouwen willen doorgaan met sporten bij een andere sportschool, terwijl anderen enthousiast blijven deelnemen aan ons project. Sommige vrouwen willen zelfs als coach aan de slag“, vertelt Hanneke. De deelnemers betalen een bijdrage van €7,50 per maand, maar als dit een te grote financiële drempel blijkt te zijn, kan dit bedrag worden verlaagd.

Video door Pierette Brand: