Lege schappen in de Albert Heijn

Lombok – Lege schappen zijn het nieuwe normaal bij de Albert Heijn in Lombok, Utrecht-West. Medewerkers van de distributiecentra in Zaandam, Zwolle, Geldermalsen, Pijnacker en Tilburg hebben besloten om het werk neer te leggen, zo meldt de FNV en de CNV. Eerder deze week weigerden deze vakbondsorganisaties een verhoging van 10% op de lonen van de distributiecentra.

Wie wel is boodschappen doet bij de Albert Heijn in Lombok kan lang niet altijd alles kopen wat zij of hij zou willen. Lege schappen zijn het gevolg van stakingen binnen het distributiecentrum van Albert Heijn. De oorzaak? De niet meegroeiende lonen van de medewerkers in deze distributiecentrum. De lege schappen hebben de aandacht getrokken van zowel de traditionele als de sociale media. Er wordt online veel gespeculeerd over de redenen, maar de reden heeft te maken met stakingen bij de distributiecentra. Goed, stakingen bij distributiecentra, wat betekent dit precies en hoezo is dit de oorzaak van de lege schappen? In Zaandam, Zwolle, Geldermalsen, Pijnacker en Tilburg staan distributiecentra waar de stakingen plaatsvinden. In deze distributiecentra wordt al het voedsel verzameld en onderverdeeld voor de Albert Heijn filialen in Nederland. Vanuit deze distributiecentra rijden de vrachtwagens naar de filialen, waar de vracht wordt overgenomen en in de winkel wordt gestationeerd.

Hajar, vakkenvuller bij de Albert Heijn, merkt een groot verschil met twee maanden geleden. ‘Wij krijgen simpelweg gewoon een stuk minder binnen. Veel van onze bezoekers zijn vaste klanten en hebben ook vaak vaste producten die zij kopen, maar door de stakingen zijn er gewoon veel producten niet’. Of er snel verandering in komt, weet Hajar niet. ‘Aan de ene kant hoop ik het natuurlijk voor het bedrijf. Maar aan de andere kant is wel wel lekker rustig nu’, grapt zij. ‘Wij krijgen ook veel de vraag wanneer bepaalde producten weer leverbaar zijn’, gaat zij verder. ‘Zowel telefonisch als in de winkel. Maar wij weten dit simpelweg niet en dat is dan ook gelijk de voornaamste reden dat dit geheel zo irritant is; wij weten evenveel als de klanten’. Medewerkers van de Albert Heijn filialen weten niet wanneer de stakingen voorbij zijn, wanneer er een overeenkomst wordt gesloten tussen de vakbonden en de bemiddelaars van Albert Heijn en wanneer er dus weer geleverd gaat worden. ‘Ik ben bang dat wij op deze manier veel klanten gaan verliezen’, verteld Hajar bezorgd. ‘Niet alleen in dit filiaal in Lombok, maar door heel Nederland. Als dit nog lang aanhoudt, gaan de mensen straks naar de Jumbo of naar de Aldi’.

Update (5 Mei 2023)

Vanochtend vroeg zijn de partijen weer om de tafel gaan zitten, na een vernieuwde CAO. De stakingen zijn voorlopig opgeschort en in de meeste Albert Heijn filialen is er vanochtend vroeg al vracht gekomen om de geteisterde lege schappen opnieuw te vullen.

Leon van der Horst

Mijn naam is Leon Van der Horst en ben freelancejournalist op het gebied van cultuur, muziek en historie. Muziek is voor mij niet alleen een vorm van amusement, het is een middel om de complexe lagen van de samenleving te verkennen, te onderzoeken en bloot te leggen. Buiten freelancejournalist, beweeg ik mij vaker dan soms in de creatieve wereld; ik produceer muziek, schrijf korte verhalen en proza.