Karma Kebab zet in op een duurzame kerst met ‘BeterBoompje’

WELGELEGEN – We maken in Nederland steeds duurzamere keuzes. Toch zetten we ieder jaar na kerst zo’n 2,5 miljoen kerstbomen aan de straat. ‘Zonde!’ dachten de initiatiefnemers van non-profit organisatie Beterboompje, die in 2020 met het idee kwamen om wegwerpkerstbomen de wereld uit te helpen doormiddel van een zogeheten ‘Kerstbomenbos’. Hier worden kerstbomen terug geplant en hergebruikt. Samen met kersverse horecazaak Karma Kebab slaan zij de handen in eén om Utrecht west een groenere kerst te bieden.

Beterboompje biedt duurzame varianten op de conventionele wegwerpkerstbomen die na de feestdagen doorgaans op straat wordt gezet. Bij de aanschaf van een boom bij Beterboompje beloven zij deze terug te planten in een ‘kerstbomenbos’. Voor de bomen zonder kluit luidt de beloften dat hiervoor twee biologische adoptieboomstekjes terug worden geplant.

De gure decemberwind staat Hidde Stolwijk, oprichter van horecazaak Karma kebab, niet in de weg om, op een koude zaterdag middag ergens halverwege de laatste maand van het jaar, zijn mouwen op te stropen voor het doel waar hij in geloofd. Namelijk: het uitdelen van kerstbomen met een verantwoord en circulair doelmerk. ‘We proberen als bedrijf altijd toffe dingen te doen om een duurzame gedachten uit te dragen, daar paste dit perfect bij.’ Stelde Stolwijk.

Karma kebab is in het voorjaar van dit jaar ontstaan vanuit een duurzaamheidsprincipe. Het eethuis werkt enkel met lokale groente en graan bij het maken van hun producten. Met name vanwege deze eensgestemde opvatting op het gebeid van duurzaamheid voelde de link met Beterboompje als vanzelfsprekend. ‘Zelf zijn we ook geboren vanuit een duurzame gedachten, dus we ondersteunen als het even kan graag initiatieven of bedrijven die hetzelfde met de wereld voor hebben. Toen we bij beterboompje uitkwamen was die link snel gemaakt. Ons terras stond leeg, zij hadden een plekje nodig. Het leek ons een mooie match.’ Aldus de oprichter van Karma Kebab.

Of er volgend jaar spraken zal zijn van een tweede editie op de locatie in Utrecht west is Hidde Stolwijk echter nog niet zeker van. ‘Mensen komen een kerstboom halen, iedereen is vrolijk. Ik vind het initiatief heel vet, maar we moeten nog evalueren.’

Geschreven door: Tim Lutters

Tim Lutters

Hey Hallo! Ik ben Tim Lutters. 21 jaar geleden geboren in Utrecht, maar woon al 15 jaar met mijn moeder, zusje en Springer Spaniël (Bibs) in het meest gemiddelde dorp van Brabant, Boxtel. Ik heb een obsessieve belangstelling voor boeken en muziek. Ook Ik schrijf graag en ben in het weekend graag in een zwetende zaal van een of ander poppodia. Verder produceer ik op de donderdagavond en de zaterdagochtend een radioprogramma.