Halve finale WK voetbal tussen Marokko en Frankrijk verloopt door preventieve maatregelen rustiger dan voorheen

Foto door: Pierette Brand

Lombok – Op woensdag 14 december speelde Marokko tegen Frankrijk de halve finale in het WK voetbal. Vanwege eerder uit de hand gelopen rellen in Lombok – Utrecht west, waren er voor deze wedstrijd preventieve maatregelen genomen en werd het gebied uit voorzorg aangeschreven als veiligheidsrisicogebied. Er stonden hekken om autoverkeer tegen te gaan, er was extra camerabewaking, straatverlichting en politie.

De straten zijn afgesloten. Er is handhaving en politie aanwezig om de vrede te bewaren en de voorheen uit de hand gelopen rellen te vermijden – mocht Marokko winnen of verliezen. Het is nog stil. Op straat is het tijdens de wedstrijd rustig, behalve de aanwezigheid van politie, handhaving en buurtvaders is er vrijwel niemand. Onder de ULU-moskee die zich op het plein in Lombok bevindt, wordt de wedstrijd vol spanning gekeken. Dit wordt duidelijk wanneer je via de trappen naar beneden gaat, de kelder in, waar de jongerenorganisatie zit. Vanavond wordt hier door maar liefst 180 mensen de voetbalwedstrijd gekeken.

Ik spreek met Alpa die in het bestuur van de jongerenorganisatie zit. ‘Bij de kwartfinale was het al erg druk hier, zo’n 120 mensen. Nu zijn het er 180. Er is veel belangstelling voor deze wedstrijd, omdat het de halve finale is. We hebben tv’s en er staan stoelen. Er zijn mensen van de politie en de gemeente aanwezig voor toezicht, maar de vorige wedstrijd is hier ook niks ergs gebeurd. We hebben altijd één op één contact met de wijkagent, politie en handhaving.’

Na 45 minuten gespeeld te hebben is er pauze. De mensen komen de Moskee uit voor een sigaret, praatje, of simpelweg wat frisse lucht. Er heerst een joviale, gezellige sfeer onder iedereen. Er wordt onderling druk gepraat, ook de politie spreekt met voetbalkijkers. Op het plein staat een groot bord waar om de paar seconden de tekst met lichtgevende letters verandert tussen ‘’prettige wedstrijd en houd het sportief’’, ‘’dit is een veiligheidsrisicogebied’’ en ‘’politie mag fouilleren’’.

Verderop in de straat is er ook handhaving aanwezig, ik spreek met een van hen: ‘Ik hoop dat het rustig zal blijven vanavond. Mocht Marokko verliezen, dan zal de sfeer wat rustiger blijven. Tot nu toe is het nog een gezellige sfeer, de Marokkaanse gemeenschap heeft elkaar natuurlijk ook aangesproken over de rellen van de afgelopen tijd. Omdat we vandaag extra maatregelen hebben getroffen, zal de sfeer hopelijk alleen gezellig blijven, en hoeven wij niet tot handelen over te slaan.’ Aldus een medewerker van de handhaving.

Wanneer de wedstrijd weer begint, zit iedereen vol spanning naar de tv in het kleine zaaltje onder de grond te kijken. De politie staat er ook, zij kijken vanuit de gang mee. Halverwege staat het al 1-0 voor Frankrijk, tien minuten voor de eindtijd bepaalt voetballer Randal Kolo Muani de eindstand met een score van 2-0 voor Frankrijk.

Een aantal mensen zijn aanzienlijk teleurgesteld, en lopen zonder wat te zeggen met gebogen hoofd de moskee uit. Eenmaal buiten wordt het steeds drukker en ontstaat er wat onrust. Er wordt om de zoveel tijd vuurwerk afgestoken, zowel licht siervuurwerk als zwaarder illegaal vuurwerk.

Ook spreek ik na de wedstrijd een voorbijganger die een grote schaal met zoete etenswaren aan het uitdelen is. ‘We zijn sowieso euforisch dat we het zo ver geschopt hebben, ook al hebben we deze wedstrijd misschien verloren. Dus delen we deze koekjes uit als troostprijs, maar we zijn vooralsnog erg trots op Marokko.’

Tekst door: Pierette Brand

Audio door: Gyano ZIjderveld

Pierette Brand

Mijn naam is Pierette Brand. Ik woon in Rotterdam en ik ben 21 jaar oud. in het dagelijks leven heb ik een ondernemende en nieuwsgierige houding wat zich uit in mijn journalistieke werk. Nadat ik mijn opleiding journalistiek heb afgerond, wil ik graag in de weer gaan met wereldse zaken, maar voor nu houd ik me bezig met de wijk Utrecht west.