GRIMMIGE SFEER TIJDENS VOETBALRELLEN IN UTRECHTSE WIJK LOMBOK

Afbeelding: Jill van Tilborg

Op Zaterdag 10 december zijn er voetbalrellen uitgebroken door heel het land, na de overwinning van Marokko tegen Portugal tijdens de kwartfinales van het WK in Qatar. Zo ook in de Utrechtse wijk lombok. De rellen waren vooral bij de Kanaalstraat en rondom Moskeeplein. Eerder deze week was er ook al sprake van grote drukte in deze zelfde wijk na een voorafgaande overwinning. De drukte was overweldigend en oorverdovend.

Het WK

Het is je de afgelopen tijd vast niet ontkomen, het WK. Je kan er maar moeilijk omheen, zo ook ik niet. De wereldkampioenschappen zijn eens in de vier jaar. Het is altijd een uitbundig periode. Tijdens de wedstrijden kijken veel mensen mee vanuit de kroeg of vanaf de bank. het gevoel van nationalisme komt bij veel mensen dan ook omhoog als hun land moet spelen tijdens het WK.

Eerdere grote drukte na WK wedstrijd Marokko in de wijk Lombok

Eerder deze week was er al sprake van grote drukte in de wijk lombok. Zo kwamen mensen bijeen na de overwinning van Marokko tegen Spanje, wederom tijdens de wereldkampioenschappen. Supporters verzamelden zich op moskeeplein en wapperde joviaal met de Marokkaanse vlaggen in hun handen. Aan claxonnerende geluiden was niet te ontsnappen, de ene na de andere auto drukte vol overtuiging op de toeter. De mensen voelden zich onoverwinnelijk, de sfeer was feestelijk. Er was een groot gevoel van samenhang, er was niet zoiets als ‘vreemden’ iedereen was één. Er werd gedanst, omhelsd, gelachen en gefeliciteerd. Nog nooit was het er zo druk geweest als nu. De kleine smalle damstraat was tot op de nok gevuld. Sierlijk vuurwerk met de kleuren rood en groen verlichte de lucht.

De avond van 10 december, 2022.

Wederom een triomfantelijke overwinning voor de ploeg van Marokko, nadat ze Portugal verslaan met een score van 1-0. Marokko heeft het nu echt geflikt, ze gaan door naar de halve finales. Nog nooit heeft het team van Marokko zich zo ver weten te kwalificeren tijdens het WK.

Het is einde middag, de wedstrijd is net gespeeld. Het is te verwachten dat lombok binnen mum van tijd weer compleet vol staat. En zoals gedacht stroomt het vol. Het begin van de avond verloopt redelijk soortgelijk zoals de vorige keer. Maar iets later slaat de stemming om. De politie is uit voorzorgsmaatregelen al op locatie. Ze proberen de situatie in de hand te houden. Daar denken de relschoppers anders over. Er wordt gegooid met vuurwerk en een agressieve houding aangenomen tegenover de politie. De situatie loopt dusdanig uit de hand dat de ME wordt ingeschakeld. De straten worden leeg geveegd, mensen rennen alle kanten uit.

“Ik ben blij dat Marokko heeft gewonnen, maar ik ben hier ook omdat ik dit nu kan doen”

Bron: supporter/relschopper: Bilal

Waarom loopt zo een avond nou uit de hand

veel van de menigte is hier omdat ze nu kunnen doen en laten wat ze willen, door de enorme drukte is de kans nihil dat je ermee gepakt wordt. Zo werd mij verteld door een van de bezoekers van die avond. Ook viel het op dat de man- vrouwverhouding er instabiel was. Het aantal mannelijke bezoekers was aanzienlijk vele malen groter. Ook was het aantal agenten te schaars voor de hoeveelheid mensen. Dat is gebleken toen de Mobiele eenheid moest komen optreden.

“Er zijn vijf van mijn collega’s gewond geraakt bij de rellen die er de afgelopen tijd in Lombok zijn geweest”.

Bron: politieagente, Daisy. Werkzaam bij politie Utrecht

Daarnaast vertelde ze dat er niet alleen vuurwerk naar de politie werd gegooid, maar ook naar vrouwen en kinderen. De rust is die avond gelukkig wedergekeerd nadat de mobiele eenheid de buurt heeft leeg geveegd.