Achter in De Voorkamer

Yetunde medewerker bij De Voorkamer. Foto: Jill van Tilborg

Tekst: Loekie Pruijn

Lombok –  “Where culture meets.” De Voorkamer is de ontmoetingsplek voor mensen uit verschillende culturen. Mensen voelen zich hier veilig en op hun gemak, de ideale plek om nieuwe ervaringen op te doen. De organisatie houdt verschillende boeiende bijeenkomsten, voor iedereen wat wils en zeker de moeite waard om eens te bezoeken. Zo zijn er elke week taalcursussen, is er een borduurgroep die wekelijks bij elkaar komt en worden er geregeld events georganiseerd. Bij elkaar een goed georganiseerde organisatie die draait om mensen te ontmoeten.

Pieter is samen met zijn vrouw Tjasa elf maanden geleden naar Nederland verhuisd. Ze kwamen uit Slovenië. Zonder een woord Nederlands te spreken zijn ze hierheen verhuisd op zoek naar avontuur en levens veranderende mogelijkheden. Inmiddels elf maanden later geef ik Pieter Nederlandse les en spreek ik hem en zijn vrouw over De Voorkamer. Tjasa, die inmiddels ook bij de Voorkamer werkt, vertelde mij over alle activiteiten die ze al met De Voorkamer gedaan heeft en dat ze al zoveel geleerd heeft van anderen. Ze geeft aan dat er niet genoeg vrijwilligers zijn en dat ze het erg druk hebben door het te kort aan helpende handen. Zo gaat het bij De Voorkamer altijd, de mensen/vrijwilligers komen en gaan, hierdoor is het moeilijk om te zeggen of er nou meer mensen komen. Toch zie je wel dat er nu meer Oekraïners/vluchtelingen aanwezig zijn, maar omdat ze na verloop van tijd weer naar een andere asielcentrum verhuizen zijn ze er nooit voor lang.

De Voorkamer is een leuke plek waar iedereen welkom is, jij dus ook. Heb jij vrije tijd in overvloed en zou je in contact willen komen met mensen uit verschillende culture? Dan is De Voorkamer echt iets voor jou.

Loekie Pruijn

Ik ben Loekie Pruijn (2003) en ik ben 1e jaars student journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik kom oorspronkelijk uit Bussum, maar woon nu in Utrecht. Ik ben heel enthousiast, open en nooit bang om iets te vragen hierdoor past de opleiding Journalistiek erg goed bij mij, naast dat ik een grote passie voor schrijven heb natuurlijk. Ik wil eerst alle aspecten van journalistiek ontdekken voor dat ik kan bepalen welke richting ik later op wil gaan.