Gratis richting het pad van energie in harmonie, de Aikido week

De dinsdagavond Aikidoklas met in het midden de leraren. Foto door: Loekie Pruijn.

Tekst: Loekie Pruijn

Nieuw Engeland – Deze week is de Aikido week. Aikido is een nieuwere Japanse vechtkunst waar het draait om verdediging, balans en concentratie. In de Aikido week geven verschillende Aikido scholen over heel Nederland gratis proeflessen, zo ook de Jiki Shin Kan dojo’s in Utrecht West.

Deze Japanse vechtkunst is tot nu toe een nog erg onbekende sport, hierdoor heeft De Nederlandse Aikido bond besloten de Aikido week te organiseren. Voor de Jiki Shin Kan school was deze week voor het eerst. Als gevolg van Corona hebben ze toch minder leden, door middel van de proeflessen hoopt de school meer mensen bewust te maken van het bestaan en de bedoeling van Aikido.

Bij Aikido leer je hoe je kalm en ontspannen op een aanval moet reageren. Deze Japanse vechtsport kan dan ook wel vertaald worden als: “Het pad van energie in Harmonie.” Aikido draait dan ook niet om competitie of strijd. Je leert juist om een aanval te stoppen en niet om te vechten, zoals bij veel andere vechtsporten.

Een goed streven zo vind ook Berend. Berend doet al meer dan 10 jaar aan Aikido en sprak met mij over de sport na onze gezamenlijke (gratis) proefles. Nadat hij 20 jaar achter een bureau had gezeten, kon hij niet meer goed met zijn lichaam omgaan en moest hij opzoek naar een verandering. Dit was Aikido. “Als je serieus Aikido beoefend neem je dat mee door je hele leven. Door Aikido heb ik mijn balans terug en geen rug pijn meer.” Vertelde Berend mij.

Volgens Berend stijgt en daalt het ledental, maar na Corona heb ze dus toch wel veel leden verloren. Hopelijk, kan de Jiki Shin Kan dojo na afloop van de Aikidoweek zeggen dat het aantal leden weer gestegen is.

Loekie Pruijn

Ik ben Loekie Pruijn (2003) en ik ben 1e jaars student journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik kom oorspronkelijk uit Bussum, maar woon nu in Utrecht. Ik ben heel enthousiast, open en nooit bang om iets te vragen hierdoor past de opleiding Journalistiek erg goed bij mij, naast dat ik een grote passie voor schrijven heb natuurlijk. Ik wil eerst alle aspecten van journalistiek ontdekken voor dat ik kan bepalen welke richting ik later op wil gaan.