Een steentje bijdragen aan een betere sociale maatschappij doormiddel van vrijwilligerswerk

Een steentje bijdragen aan een betere sociale maatschappij doormiddel van vrijwilligerswerk

UTRECHT WEST – Met de bus ergens naartoe reizen, vrijwel iedereen heeft het weleens gedaan. Hiervoor zijn natuurlijk buschauffeurs voor nodig, vaak zijn die dan ook vrijwillig voor bijvoorbeeld de buurtbus. Piet (76) is een vrijwilliger bij de buurtbus, hij doet dit dan ook met veel plezier. ‘Als ik gepensioneerd ben, ga ik de buurtbus rijden.’

Op donderdag gaat de wekker van Piet om half 5 af. Hij kleedt zich aan, eet een boterham en leest de krant voordat hij de deur uit gaat om de buurtbus te gaan rijden. Met plezier vertrekt hij vanaf de plaats van bestemming om kwart over 7 naar de haltes die er nog komen gaan. Als hij aankomt bij de volgende halte staat zoals altijd dezelfde passagier op hem te wachten. Hij krijgt vaak dezelfde passagiers, zij moeten namelijk bijna altijd naar dezelfde bestemming zoals hun werk. ‘Je hebt vaak een sociale binding met die mensen die vaker in de bus zitten.’

Daarnaast heeft Piet ook de taak om nieuwe chauffeurs op te leiden, ze hebben tijdens de coronatijd nieuwe bussen gekregen en de chauffeurs moeten weten hoe het een en ander werkt in de bus. De chauffeurs rijden vervolgens een ritje om aan te voelen hoe het rijdt. Daarna rijden ze een route waarbij Piet ze begeleid en instrueert hij waar ze allemaal op moeten letten. ‘Ze moeten niet te dicht bij een paaltje of boompje rijden, om schade aan de bus te voorkomen.’ Op zaterdag gaat Piet de bussen controleren of ze geen schade hebben opgelopen, of ze netjes zijn gewassen en schoongemaakt.

‘Er zijn veel mooie momenten die je meemaakt als buschauffeur. Een oudere mevrouw vroeg mij bijvoorbeeld of ze wel mocht praten tegen de buschauffeur. Ik zeg, natuurlijk. Je zit toch in een buurt dus, dus je mag zeker praten.’ De vrouw vond dit een leuke opmerking, en moest er hartelijk om lachen.

Door de buurtbus te rijden lever je een bijdrage aan een betere sociale maatschappij. Als de buurtbus er niet meer is, zou er een probleem zijn voor de kleinere routes. Vijf tot acht mensen gaan namelijk per route mee met de bus. ‘Er zijn veel oudere mensen die meerijden met de buurtbus, dit zou dus betekenen dat ze eigen vervoer moeten regelen of hulp moeten zoeken. Wat ouderen niet graag doen is hulp vragen aan anderen, met als gevolg dat ze vaker thuisblijven. Ja precies, achter de geraniums.’ De vrijwilligers vinden het fijn om de bus te rijden, nadat ze bijvoorbeeld zijn gepensioneerd. ‘Ik heb altijd gezegd, als ik gepensioneerd ben ga ik buurtbus rijden.’

Om half 11 is Piet klaar met het rijden van de route. Hij controleert de bus of er schade is, net zoals alle andere chauffeurs. Zo is Piet en ook de volgende chauffeur ervan overtuigd dat de bus schadevrij is overgenomen. Hij loopt weer met een voldaan gevoel terug naar huis, daar maakt hij een sudoku en drinkt samen met zijn vrouw een kopje koffie.

Alles bij elkaar is Piet 8 uur in de week bezig. Piet vindt het rijden van de buurtbus fijn, en doet dit met veel liefde. Hij zit altijd lekker hoog in de bus, en heeft dus een mooi overzicht. ‘Ik vind het fijn omdat je de omgeving ziet veranderen doordat je er wekelijks langskomt.’

‘Mijn moeder zei altijd: “Je kunt beter iemand helpen, dan zelf geholpen worden”. Dat betekent, als je gezondheid het toelaat, je heel goed vrijwilligerswerk kunt doen en zeker voor ouderen.” Piet draagt samen met vele anderen een steentje bij voor een betere sociale maatschappij.

Over de auteur

Emma Daverveld

Mijn naam is Emma (2004) en ik studeer journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht. Ik kom uit Brabant maar ik woon nu op mezelf in Zeist. Deze studie past goed bij mij omdat ik ontzettend nieuwsgierig ben en ik sta open voor nieuwe dingen, ik vind het dus ook erg leuk om hier over te schrijven. Ik weet nog niet precies welke richting ik op wil maar deze studie is al een goed begin!