knipworkshops ter viering van 900 jaar Utrecht

Utrecht-Centrum – Het is dinsdagochtend 11 oktober rond een uurtje of twaalf.  In een kleine galerie in hartje Utrecht is ter viering van het 900-jarige bestaan van de stad een kniptentoonstelling  te zien waar van dinsdag tot donderdag ook workshops te volgen zijn.

Tekst door: Gyano Zijderveld

Echte kunst

Voor de ingang van het pand waar de tentoonstelling is zit Ria Groot. Ze is zelf een van de organisatoren van de knipkunsttentoonstelling en gaat later zelfs een workshop geven. Maar wat is knipkunst eigenlijk en wat valt hier te zien? Binnen zijn lijstjes aan de muur te zien met hierop bijna schilderij achtige kunstwerken. Sommige zien er heel minimalistisch uit en sommige zijn heel complex van bijvoorbeeld een landschap of een huis. Als je dichterbij komt zie je echter dat al deze kunstwerken niet van verf gemaakt zijn maar van papier waar iemand heel zorgvuldig bepaalde stukjes heeft weggeknipt om een bepaalde vorm te krijgen.

Levenslange passie

Maja Houtman is ook een van de organisatoren van deze tentoonstelling en workshop en is een beeldende kunstenaar ook is ze knipper in hart en nieren. Vanaf het moment dat ik een schaar in handen heb gehad doe ik al aan knipkunst verteld ze, “vanaf dat ik een jaar of vijf was knipte ik al figuurtjes en nu 54 jaar later doe ik het nog steeds,” lacht ze. Ze is sinds twee jaar bestuurslid van de Nederlandse vereniging van papierknipkunst. Toen de vereniging 2 jaar geleden dreigde te stoppen vanwege gebrek aan vrijwilligers sprong Maja in als bestuurslid, “ik dacht, hoe veel werk kan dat nou zijn?, best veel blijkt het. De vereniging organiseert door het hele land tentoonstellingen en workshops omtrent papierknipkunst. Dan pakt Maja een boekje erbij waar allemaal voorbeelden in staan van papieren knipkunst. Ze bladert naar een pagina in het boekje waar op Nijntje op te zien is. “Weinig mensen weten dit”, zegt ze, “Maar Nijntje is dus ook ontstaan uit knipkunst, in de eerste boekjes is Nijntje dus nog gewoon van papier gemaakt”.

Knippen om rustig te worden

Dan is het tijd voor de workshop gegeven door Ria Groot. Het de eerste keer dat ze een workshop geeft dus we moeten niet te hard voor haar zijn krijgen we te horen. Samen met een man van rond de vijftig in een opvallend groen pak en een vrouw die zich in het dagelijks leven veel met kunst bezig houdt. Iedereen krijgt een heel klein schaartje en dan begint de uitleg, “het is vooral belangrijk dat je de schaar niet helemaal dichtdoet en vooral het papier beweegt als je aan het knippen bent.” Legt Ria uit. Iedereen krijgt de eerste opdracht uitgelegd: knip een spiraal. Iedereen krijgt en rond origami papiertje en de kamer vult zich al snel met het geluid van knippende schaartjes. Het duurt niet lang voordat de eerste papieren spiralen zich beginnen te vormen. Hierna moeten de deelnemers van de workshop een boom knippen, bij de boom is het belangrijk dat het papiertje eerst door midden wordt gevouwen om symmetrische vormen te krijgen. Langzaam begint de vloer zich te vullen met kleine papiersnippertjes en beginnen de bomen vorm te krijgen. De man in het groene pak merkt wat op: “ik heb het gevoel dat ik hier echt rustig van wordt in mijn hoofd”, de rest van de groep lijkt het met hem eens te zijn. Nadat iedereen unieke bomen heeft geknipt is het tijd voor een wat uitdagendere opdracht. Iedereen moet de dom proberen na te knippen, dit gaat de een wat makkelijker af dan de andere maar na een minuut of 5 heeft toch iedereen een stukje papier in handen wat enigszins lijkt op de dom. Voor de laatste opdracht moeten de deelnemers een kabouter knippen die een boodschap uit beeld voor de stad Utrecht. De vrouw is inmiddels afgehaakt en gaat door met het afwerken van haar net geknipte boom. De man knipt wel de kabouter met de boodschap: Utrecht moet groener.

Geslaagd?

“Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben gehad en ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om zelf wat te gaan knippen.” En hier sluit Ria de workshop mee af. Langzaam pakt iedereen zijn of haar vers geknipte kunstwerkjes om ze mee naar huis te nemen en bedanken ze Ria voor de workshop. Ria zelf is ook tevreden over haar eerste knipworkshop en kijkt tevreden hoe iedereen weer vertrekt. En de workshop lijkt geslaagd want de vrouw die hem heeft gevolgd besluit zich aan te melden voor de vereniging.

Audio door: Caithlin de Lang