“Wat voor een beeld zie jij als je het hebt over slavernij?”

Stadsklooster Utrecht– Heb jij een beeld als je denkt aan het slavernijverleden? Na het bezoeken van de expositie van kunstenaar Isan Corinde waarschijnlijk wel. In het Stadsklooster in Utrecht is de komende twee weken elke zaterdag en zondag de expositie te bekijken. Afgelopen zaterdag werd de tentoonstelling officieel geopend.

“Een Schip. Dat is het beeld wat ik zie als ik denk aan het slavernijverleden”, staat er op een briefje bij een groot kunstwerk gemaakt door Isan Corinde geschreven. Op het schilderij staat een schip afgebeeld waar honderden slaven op een vreselijke manier vervoerd werden naar een nieuwe onbekende wereld. Het feit dat in meerdere kunstwerken het schip een rol speelt, maakt de locatie in het schip van de voormalige kerk extra bijzonder.

De gemeente Utrecht staat dit jaar stil bij 160 jaar slavernijverleden. Vandaar dat ze subsidies vrijgeven voor mensen die een activiteit organiseren dat bijdraagt aan de herinnering van de slavernijhistorie. Voor Isan was het door deze bijdrage mogelijk om voor het eerst zijn kunst aan een groot publiek te exposeren.

Wanneer Isan begint met praten zijn de kerkbanken al gevuld met een groot aantal mensen. Een gemengd publiek met zowel oudere als jongere mensen. Tijdens zijn verhaal wordt Isan ondersteund door gastheer Pim Deul. Een open gesprek komt tot stand, waar Isan zich menselijk tegenover het publiek opstelt en hierdoor de emoties duidelijk over komen. “Mijn oma is hier vandaag bij ons.” Als kind groeide Isan op in Suriname en kreeg al vanaf jonge leeftijd de verschrikkelijke verhalen over de slavernij te horen. De beelden die hem s ‘nachts achtervolgden tovert hij om in prachtige kunstwerken. Waarin zijn grootmoeder meerdere keren een rol speelt. Zijn grootmoeder, die hem als eerste stimuleerde om kunst te gaan maken.

De vreselijke gebeurtenissen van het slavernijverleden in woorden omschrijven is een bijna onmogelijke opgave, maar wanneer je de schilderijen van Isan Corinde op je in laat werken, wordt je aan den lijve geconfronteerd met deze zwarte bladzijde van de geschiedenis. “Misschien weet je nog niks over de slavernij, maar ik hoop dat mensen bij het zien van mijn kunst een eigen beeld erbij kunnen vormen.” Willemieke van Vlist, partner van Isan, haakt in; “Voor veel mensen is het slavernijverleden een ver van mijn bed show, ook ik leer nog elke dag nieuwe dingen over dit onderwerp. Met deze tentoonstelling willen we het onderwerp slavernij voor iedereen toegankelijk en bespreekbaar maken.”

Zelfs kinderen worden in de expositie betrokken. De installatie werd een paar dagen voor de grote opening gecreëerd met behulp van een groep kinderen. Met de mast van het schip in het midden en voetstappen die de weg naar vrijheid moeten voorstellen, maakt deze installatie de losse kunstwerken in de imposante ruimte tot één geheel.

Worden deze kunstwerken later ook nog op andere plekken geëxposeerd? “Het liefst wil ik hierna mijn kunst tentoonstellen aan mijn mensen in Suriname. Later zou ik er ook graag een reizende tentoonstelling van willen maken die op meerdere plekken in Nederland te bekijken is.” Maar voor nu, werpt hij nog een laatste blik op de grote groep mensen die omringt worden door zijn kunstwerken, haalt nog een keer diep adem; “Dames en heren, de tentoonstelling is geopend!”

Er worden nog meer activiteiten georganiseerd in het Stadsklooster. Zo werd er op kerstavond een herdertjesviering georganiseerd. Luister hieronder de audioreportage van Dionne Rutte.

Jarinke Ringel

Mijn naam is Jarinke Ringel. Ik ben 19 jaar en student aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben erg geïnteresseerd in wat er zich in de wereld afspeelt en heb een grote passie voor talen en andere culturen. Vandaar dat ik een aantal maanden in het buitenland heb gewoond en meerdere talen spreek. Daarnaast ben ik erg sociaal en houd ervan om met andere mensen in gesprek te gaan. Het leukste vind ik om dit vervolgens te verwerken in artikelen en interessante verhalen.