Gemeenteraad onderzoekt wijzigen koloniale straatnamen

Utrecht-West – De Utrechtse gemeenteraad gaat onderzoek doen naar het verwijderen van straatnamen, gedenktekens en (stand)beelden die refereren naar controversiële personen uit het koloniale verleden. Op 10 november 2022 stemde de meerderheid van de raad voor dit onderzoek. De resultaten hiervan worden uiterlijk in het tweede kwartaal van 2023 teruggekoppeld naar de raad.

Tekst door: Caithlin de Lang

De indieners van de motie vinden dat controversiële personen uit het koloniale verleden, die verantwoordelijk zijn voor duizenden doden, niet geëerd moeten worden. Samen met omwonenden en relevante instanties gaat het college kijken naar wat er nodig is om deze controversiële verwijzingen naar het koloniale verleden te verwijderen.

Het is niet de eerste keer dat de koloniale verheerlijking in Utrecht aangekaart wordt. In 2016 heeft de actiegroep de Grauwe Eeuw al door middel van een brief aan de gemeente Utrecht opgeroepen te stoppen met het ophemelen van het koloniale verleden. Naar aanleiding van deze brief hebben een aantal wijkbewoners en actievoerders ‘Bitterzoete Route’ opgezet. Zij hebben onder andere een wandelroute opgezet dit langs koloniale plekken in de wijk Lombok komt en hopen hiermee meer inzicht te geven in de koloniale geschiedenis.

Fiona Frank, die betrokken is bij Bitterzoete Route, verwacht niet veel van de ingediende motie. Zij zegt dat er al jaren wordt geprobeerd de koloniale verwijzingen in de buurt te verwijderen, maar dat er niet veel verandert. En dat terwijl het wel kan: “In de jaren tachtig besloot de gemeenteraad de Paul Krugerbrug te veranderen in de Sowetobrug.” Paul Kruger werd toen gezien voorvechter van een wit Zuid-Afrika. Een meerderheid van de raad vond het toen niet meer gepast om de naam te behouden.

Mocht de gemeente besluiten de koloniale straatnamen te verwijderen, moeten er natuurlijk nieuwe straatnamen voor in de plaats komen. Fiona heeft hier wel een idee voor: “De namen van vrijheidsstrijders zouden hiervoor in de plaats mogen komen. Zo belicht je ook de andere kant van de koloniale geschiedenis, de kant die bijna niemand kent. Namen zoals Anton de Kom zou ik wel terug willen zien in het straatbeeld.”

Interview van Gyano Zijderveld met PvdA-raadslid Ilse Raaijmakers: