Jongerenmillieuraad in beraad over bewustwording drugsafval bij De Nijverheid

De aanwezigen knutselend aan de zines (Foto: Louka van Mechelen)

Oog in Al- Dominique Verkaik en Kieke Nijman, leden van de Jongerenmillieuraad (JMR) organiseerden afgelopen dinsdag een voorlichtingsavond bij De Nijverheid. Met behulp van een serie van Emma Wortelboer en een stapel verknipbare tijdschriften openden zij het gesprek over de vervuilende schaduwkant van drugs.

Locatie

De Nijverheid biedt plek aan wel 50 verschillende kunstenaars en organiseert vaak voorstellingen of optredens in samenwerking met allerlei organisatie. Dat dit een plek van bruisende creativiteit is, is wel te zien. Het in verschillende delen opgedeelde terras is groot en eclectisch, zelfs de asbakken op de tafels zijn zorgvuldig niet-matchend met de ondergrond. De opengeslagen voordeur ziet er uitnodigend uit.

Club Kabold

Binnen staat een viertal goedlachse dames. Ze staan voor een projectiescherm en proberen de beamer aan de praat te krijgen. Op de beamer verschijnt al gauw een plaatje met de tekst “Zine & de kletsmachine”. Op een tafel links van het scherm liggen tijdschriften, lijm, scharen, potloden, stiften en een hele hoop ander knutselgerei. Merel Collenteur, medeoprichter van Club Kabold vertelt dat ze bij de Nijverheid twee keer per maand op dinsdag een ‘bar takeover’ organiseren vóór en dóór jongeren. Vanavond is het de beurt aan Kieke en Dominique van de Jongerenmillieuraad en wordt er gesproken en geknutseld over drugsafval. Merel vertelt dat ze de bar takovers organiseren om voor verbinding te zorgen met jongeren buiten school, ze doet al veel binnen de schoolmuren maar, zo vertelt ze, ‘met dit initiatief draait het om buiten deze muren te leren, toffe dingen te doen en het ergens over te hebben.’

Drugsafval

Na plaats te hebben genomen aan een van de vrije tafeltjes beginnen Dominique en Kieke de presentatie. Er wordt een video van spuiten en slikken gestart waarin Emma wortelboer op zoek gaat naar een duurzame vorm van XTC maar eerst onderzoekt hoe duurzaam het pilletje is. Het grootste probleem met die duurzaamheid is het afval. Tijdens het maken van XTC wordt er afval geproduceerd dat bestaat uit zure vloeistoffen in tonnen of jerrycans in onze bossen gedumpt worden. De vloeistoffen zijn zeer schadelijk voor het milieu, ze smelten hele stukken grond weg en belanden in voedsel voor dieren die in het bos leven maar ook in ons eigen drinkwater. In Nederland hebben binnen 4 jaar bijna 1100 dumpingen plaatsgevonden. Tijdens de video en presentatie zijn er geschokte kreten hoorbaar. ‘Dit wist ik echt niet.’, ‘Daar heb ik nooit zo bij stil gestaan.’ en ‘Wat erg.’ zijn kreten die tijdens de presentatie meermaals voorbijkomen.

ZINES

Na de presentatie van de JMR leden, wordt uitgelegd wat het verdere programma van de avond is. Nijman legt uit dat er ZINES gemaakt gaan worden. Dit zijn een soort kleine magazines die bestaan uit een ingenieus gevouwen A4’tje. Je kunt de ZINE als boekje gebruiken maar ook ontvouwen en als poster bekijken. De minitijdschriftjes worden al sinds de 19e eeuw gebruikt voor verschillende doeleinden en kregen nieuwe aandacht in de punk cultuur van de jaren 70. Voor het maken van de ZINES komen de attributen van de knutseltafel van pas. Meteen worden er tijdschriften, lijm en scharen gepakt.

De PowerPoint die de ZINES introduceerde (Foto: Louka van Mechelen)

Waarom deze avond?

Tijdens het knip-en plakwerk gaat het gesprek verder. Dat drugs gebruikt wordt onder jongeren is bekend en dat dit gebruik toeneemt ook, van de schaduwkant is echter minder bekend. ‘Veel mensen weten niet van het afval, bewustzijn maakt het verschil.’ Geeft Dominique aan. Deze avond is vooral daaraan gewijd. ‘Je hoeft je perfect te zijn of je volledig verantwoordelijk te voelen, maar het feit dat je er mee bezig bent is al goed.’

Kieke vertelt dat de Jongerenmilieuraad is gestart binnen het ministerie en dat ze vanuit daar ook gefinancierd worden. ‘Wel doen we ons eigen ding’, geeft ze aan. Dat drugs nog altijd niet gelegaliseerd is verbaast haar zichtbaar, ‘Pak alcohol ook aan, en legaliseer drugs want zo krijg je meer zicht op wat er in Nederland rondgaat.’ De oplossing ligt volgens haar dan ook bij de overheid, door bewustzijn te creëren kan misschien een deel van het probleem aan de kaak gesteld worden, maar dan is het aan het ministerie om echte stappen te ondernemen. Dominique vindt dat drugsafval legaal ingeleverd moet worden, ‘net als ze soms met vuurwerk of wapens doen, dan belandt het niet in de natuur en wordt het toch ergens ingeleverd.’

Wat de oplossing ook is, bewust in gesprek blijven onder het plezier van een knutselwerkje blijven ze nog wel even doen.

Video interview met Kieke Nijman door: Tim Lutters