Papiercafé Majella sluit vaker deuren door vrijwilligers tekort

Het papiercafé bevindt zich aan de Broerestraat 12 en is sinds kort vaker gesloten door gemis aan vrijwilligers. Eerder was het café iedere maandag-, dinsdag- en woensdagochtend geopend voor iedereen met papier problemen. Doordat er te weinig vrijwilligers zijn is dit niet meer haalbaar. Het tekort is opgelost door een dag langer dicht te gaan, namelijk de dinsdag.

Afgelopen dinsdagavond zijn de allerlaatste aanpassingen gedaan om een extra dag te kunnen sluiten. Nu worden ook op de voicemail de aangepaste openingstijden aangegeven. Eerder was dit niet het geval.

Het vrijwilligers tekort staat los van het feit dat er steeds meer behoefte is aan dit soort café’s. Het is dan ook de planning om meerdere zaken te openen door Utrecht heen. In het plaatsje Overvecht bijvoorbeeld. Voorlopig zullen we het echter moeten doen met de zaak op Kanaleneiland en de twee dagen dat dit café geopend kan blijven.

Eén van de vrijwilligers geeft aan dat de wijkbewoners uit Utrecht West vooral met simpele problemen bij het café terecht kunnen. ‘Het gemeente wijkteam doet de ingewikkelde dingen, maar voor de eenvoudige dingen waar minder aandacht voor is, wordt vaak naar ons doorverwezen.’

Vooral mensen die niet goed kunnen lezen of überhaupt niet de taal spreken zoeken hulp bij het papiercafé. Hier kunnen ze worden geholpen met zaken zoals woninginschrijvingen en de belastingteruggave.
Toch komen de vrijwilligers niet aan ieder probleem toe.‘De meeste vrijwilligers die hier werken zijn niet geschoold, dus juridisch gezien mag het niet over privé zaken gaan.’

Kyra Johnson

Ik doe graag werk waarbij ik onder de mensen kom. Ik ben sociaal, creatief en ruimdenkend. Dit uit zich onder meer in een passie voor schrijven. Ik ben hoofdredacteur voor de kinderwijkkrant Buurtblinkers in Utrecht West. Daarnaast studeer ik Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.