Voedselbank Utrecht-West krijgt het drukker door stijging prijzen

Rij bij de ingang van de voedselbank. Foto door Jochem van Velzen

Tekst door Jochem van Velzen

LOMBOK – Mensen die het tot nu toe nog met een beetje moeite konden redden, pakken nu toch de helpende hand van de voedselbank. In juni was al een stijging van vijf procent zichtbaar, maar het aantal nieuwe aanmeldingen bij de voedselbank stijgt op dit moment explosief. Deze toename is ook terug te zien in de voedselbank van Utrecht-West.

Coördinator van de voedselbank Pia ten Hoeve laat weten dat het aantal nieuwe aanmeldingen ’s middags bij de uitgifte duidelijk te merken is, maar dat ondanks de stijging de moed bij de vrijwilligers niet in de schoenen zinkt. Ze poten stuk voor stuk aan om toch alle mensen hun pakketten te kunnen geven en zorgen er voor dat alle nieuwe gezichten zich welkom voelen. Buiten het magazijn in Overvecht, krijgt de voedselbank ook spullen van onder andere de Aldi, MCD Utrecht, de kerk en van mensen die zich hierbij betrokken voelen uit de buurt. Hierdoor wordt de golf aan nieuwe mensen die de pakketten nodig hebben makkelijker op te vangen voor de voedselbanken.

De mensen die nu voor het eerst een stap zetten in een voedselbank worden met open armen ontvangen door de vrolijke vrijwilligers. Ten Hoeve vertelt dat het vaak toch wel een beetje ongemakkelijk is voor de mensen om die stap te zetten en hulp te vragen, maar hoopt dit tegen te gaan door ze zo gewoon mogelijk te behandelen. Ze hoopt dat de schaamte rond het naar hulp vragen opgeheven wordt en dat het meer ter sprake wordt gesteld. “Ze moeten goed weten waar ze heen kunnen, maar uiteindelijk moeten ze het toch zelf hulp vragen”, vertelt Ten Hoeve, “Het moet daarom ook zo toegankelijk mogelijk zijn.” Dit begint bij het creëren van meer bekendheid van het probleem, waardoor mensen uiteindelijk sneller geneigd zijn om aan te kloppen bij de voedselbank.

Hier volgt een bijpassend audioreportage opgenomen in de voedselbank.

Audio: Leon van der Horst

Jochem van Velzen

Ik ben Jochem van Velzen, ben 21 jaar oud. Ik woon nog in Roosendaal. Ik ben nieuwsgierig en ontdek graag nieuwe dingen. Als ik later klaar ben met de studie wil ik graag iets doen in de radio of muziek wereld, maar voorlopig houd ik me nog even bezig met het afronden van de studie Journalistiek.