SvJ-studenten inspireren VPRO Bureau Buitenland met vernieuwend online concept: ‘Precies de inspiratie die we nodig hadden’
Toen SvJ-studenten Elisa, Jesse, Lieve, Maud, Pepijn en Pien afgelopen juni hun innovatieve mediaconcept bij de redactie van Bureau Buitenland presenteerden, hadden ze niet verwacht dat hun idee ook daadwerkelijk in de praktijk zou worden gebracht. Toch blijkt hun Hotline America Express precies het duwtje in de rug te zijn dat de VPRO-redactie nodig had.
SvJ-studenten (v.l.n.r.) Maud, Lieve, Pepijn, Jesse, Elisa, Pien en begleider Felix Kalkman Foto: Stanzen Jelsma
‘In de zomervakantie kregen we al een berichtje van innovatiedocent Felix Kalkman, dat de redactie over ons idee zou gaan sparren’, vertelt Pepijn van der Putten. Samen met Pien van Donge presenteerde hij het concept namens de groep cross-border journalism studenten. ‘Toen de eerste aflevering online kwam, ontplofte onze groepsapp even,’ vertelt hij. Ook Pien was verrast: ‘Ik dacht dat ze er misschien wat inspiratie uit zouden halen, maar dat ze het ook echt zouden gebruiken had ik niet verwacht. Het voelt goed dat ons werk zo wordt gewaardeerd.’
Hotline America Express
De groep CBJ- studenten ging eind vorig schooljaar aan de slag met de vraag: Hoe kan VPRO Bureau Buitenland meer jongeren bereiken? Na het uitvoeren van deskresearch, het houden van interviews met jongeren binnen de doelgroep en het ontwikkelen en evalueren van verschillende prototypes, pitchten de journalisten in opleiding de Hotline America Express. Dit podcastconcept, gericht op de Amerikaanse verkiezingen, biedt jongeren de mogelijkheid om via spraakberichten vragen te stellen aan Amerika-experts.
Hoewel de Express niet één-op-één is overgenomen door Bureau Buitenland, staat de basis van het idee nog wel. ‘We hebben de naam veranderd naar de USA Q&A en werken nu met geschreven vragen van luisteraars omdat dat laagdrempeliger is,’ legt Bureau Buitenlandredacteur Edwin van de Scheur uit.
Een duwtje in de rug
Desalniettemin was de pitch van de groep studenten in veel opzichten precies wat de VPRO- redactie nodig had. ‘Wij waren als redactie bezig met de vraag: Hoe gaan we ons online profileren? We merkten gewoon dat we daar nog niet helemaal uit waren. Op het moment van de pitch hadden we ook een oproep gedaan aan luisteraars om vragen te stellen over de Europese verkiezingen, maar we wisten alleen nog niet zo goed wat we dan met die vragen wilden.’ Als het groepje van Pien en Pepijn met de Hotline America Express op de proppen komt, valt het kwartje bij de redactieleden van Bureau Buitenland. ‘Toen ze met het idee kwamen om er een aparte podcast te maken, was dat voor ons als redacteuren een soort trigger van: dat gaan we doen.’
Met de eerste drie afleveringen online, lijkt het concept goed aan te slaan bij de doelgroep. ‘Een nieuw idee heeft altijd even tijd nodig, maar het werkt,’ zegt Van de Scheur. ‘De aflevering worden goed beluisterd in de podcast, ze hebben een paar duizend views op YouTube en we krijgen vragen binnen die ons de ruimte geven om verhalen te vertellen die anders niet aan bod zouden komen. Ook na de verkiezingen zie ik dit concept wel terugkomen.’
Tips & Tricks
Naast een unieke ervaring hoopt studente Pien nog meer uit het project te halen. ‘Door dit project heb ik ontdekt dat de VPRO echt bij me past, dus ik heb contact opgenomen met de hoofdredacteur van Bureau Buitenland voor een mogelijke stage. Die gesprekken zijn nu in volle gang,’ vertelt ze trots.
Pien en Pepijn geven toekomstige studenten nog enkele tips over het pitchen bij een opdrachtgever. Pien: ‘Verdiep je goed in de opdrachtgever en het medialandschap eromheen. Kijk wat het programma uniek maakt en waar anderen succesvol in zijn, en werk daarmee verder.’
Pepijn voegt toe: ‘Zo’n presentatie op locatie kan best spannend zijn, maar je hoeft niet bang te zijn voor de opdrachtgever. Ze zijn alleen maar blij als er een goed idee uitkomt en is dat niet het geval, dan kunnen ze je ook goede feedback geven. Ze zijn immers zelf ook ooit student geweest.’
Luister hier USA Q&A van Bureau Buitenland