Terugblikken en vooruitkijken met Wesley Zandstra

De huidige competitiestand in de 2e klasse E

De zaterdag 2e klasse E is een waar spektakelstuk gebleken het afgelopen halfjaar. Regionale derby’s, verhitte potjes en verassende uitslagen. De zaterdag 2e klasse E is een feest om naar te kijken voor neutrale toeschouwers. Het is inmiddels winterstop, tijd om de stand van zaken op te maken. In dit interview spreken wij met een van de trainers in deze spannende competitie: Wesley Zandstra, trainer van DSV Concordia, de huidige nummer 8 van deze competitie. Met Zandstra blikken wij terug op de eerste seizoenshelft en kijken wij natuurlijk vooruit naar de tweede seizoenshelft.

Terugkijkend op het afgelopen half jaar. Wat vond u er van?

Terugkijkend op het afgelopen half jaar heb ik genoten van de ontwikkeling die de groep heeft doorgemaakt. Er zijn spelers die bij de selectie zijn gekomen en de kern is bij elkaar gebleven, dat vormt een mooi geheel samen. We zijn gegroeid in het fysieke en volwassen aspect en werken nu naar tactische inzichten die ons een wedstrijd doen doorkomen op verschillende manieren. Daarnaast is de trainingsopkomst en intensiteit een groot onderdeel van een goed 1e half jaar. Ook de sfeer tussen de spelers onderling, maar ook met de staf is uitstekend.

De positie waar jullie nu staan, geeft dit een goed beeld van jullie 1e seizoenshelft?

We staan nu op een begeerde 8e plek vanwege de versterkte degradatie. Ik ben gematigd tevreden, maar iedereen staat dicht bij elkaar, dus we kunnen stappen maken. Voor wat betreft strijd staan we prima, maar als we meer van onze voetbalkwaliteiten vertalen naar het veld kunnen we wellicht meer.

Welke wedstrijd was het afgelopen halfjaar het absolute hoogtepunt en welke wedstrijd was het absolute dieptepunt?

Het absolute hoogtepunt was voor mij de wedstrijd uit bij Wilhelmus. Terugkomen na een 2-0 achterstand en dan de winst pakken. Dit was belangrijk voor de groep en hier zag je de binding en alles wat daarbij hoort.

Het absolute dieptepunt was voor mij RKDEO uit. Niet vanwege de terechte uitslag, maar het uitvallen van belangrijke spelers voor een langere tijd wat mentaal zwaar was voor de groep. Een van deze uitgevallen spelers was onze aanvoerder Mika Bavelaar, het resterende deel van de competitie strijden we voor nu voor hem.

Vooruitkijkend, in januari staat er een trainingskamp op de planning naar Valencia. Is dit de ultieme voorbereiding voor de 2e seizoenshelft?

We hebben een korte voorbereiding met 2 vriendschappelijke wedstrijden en een lang weekend Valencia. Voor de spelersgroep geweldig om op deze manier de 2e seizoenshelft aan te gaan. We willen ervoor zorgen dat we de voorbereiding met zowel plezier als arbeid weer op niveau komen om weer stappen te maken.

Hoe kijkt u verder vooruit naar de rest van het seizoen en wat zijn de doelen voor het komende halfjaar?

Het doel is de 1e 8 halen, maar dat zal moeilijk worden met de zeer goede teams in deze competitie. Weglopen voor een uitdaging doen we niet, we hebben wel is lager gestaan en weten wat er nodig is als je iets wilt. Daarnaast hebben we ook hoger gestaan en weten de tegenstanders dat Concordia geen makkelijke prooi gaat zijn!