DSV Concordia heeft Holdert Beker terug

De Holdert beker

De Delftse voetbalvereniging Concordia heeft na 116 jaar de voorganger van de KNVB beker, de Holdert Beker, teruggevonden. Voorzitter van de club, Sierk Coolsma ontving samen met Bob Reinders, klassieke veteraan, de Holdert Beker uit handen van Jan Dirk van der Zee (directeur amateurvoetbal KNVB). Een replay van de gewonnen finale van 1906 tegen SV Rap die plaatsvond bij de Wageningse Berg, het oudste nog bestaande voetbalstadion van Nederland, zorgde voor een stukje voetbalgeschiedenis in 2022. De Holdert Beker wisselbeker, die tijdens de oorlog zoek raakte is nu weer in bezit van de Delftse voetbalvereniging.

Voetbalhistorie

DSV Concordia behoort tot de tien oudste voetbalverenigingen van Nederland. Het hoogtepunt uit de geschiedenis van de club is het winnen van de Holdert beker in 1906. Wanneer er op teletekst een lijst met KNVB-bekerwinnaars te zien is, hangt er een gevoel vol trots rondom de Delftse vereniging. Tussen zo’n beetje alle grote namen in het huidige voetbal is de Delftse voetbalvereniging ook trotse winnaar van de beker. DSV Concordia werd echter geen winnaar van de huidige KNVB beker, maar de voorloper hiervan, de Holdert beker.

In 1964 werd de Holdert beker vervangen door de KNVB beker. Van de KNVB beker krijgen alle winnende clubs een replica voor in de prijzenkast, maar de winnaars van de Holdert beker moesten het doen met een wisselbeker en een herinnering. Daar moest veranderding in komen vond de voorzitter van DSV Concordia, Sierk Coolsma, ‘zijn’ club won zelf de beker in 1906. Met de moderne technieken van deze tijd kon de Holdert beker met behulp van 3D-printers ook bij de winnaars van de Holdert beker in de prijzenkast komen te staan.

135-jarig lustrum

Sierk Coolsma begon de zoektocht naar de beker vanwege het 135-jarig lustrum van de club. De voorzitter van DSV Concordia wilde de beker tentoonstellen tijdens het lustrum. De Holdert beker was een wisselbeker, iedere club die hem won had hem dus tijdelijk in de prijzenkast om hem vervolgens door te geven naar de volgende winnaar van de beker. In 1944 was Willem II de laatste die de Holdert beker wist te winnen. Onderzoek wees uit dat de beker teruggestuurd is naar de KNVB rond 1946, zowel de archieven van de KNVB als die van Willem II wezen dit uit. Hierna is er geen spoor meer te vinden van de Holdert beker, zelfs een groot deel van het beeldmateriaal is nooit meer teruggevonden in de voetbalarchieven.

Replay

Om een stukje voetbalgeschiedenis te laten herleven speelt Concordia vertegenwoordigt door de klassieke veteranen, (oud) bestuursleden en een kleine groep supporters een replay van de gewonnen wedstrijd van 1906 tegen SV Rap. De wedstrijd had een bijpassend decor, bij de Wageningse Berg, het oudste nog bestaande voetbalstadion van Nederland, werd de replay gespeeld. Na afloop van de wedstrijd werd na 116 jaar eindelijk de beker teruggebracht in de handen van DSV Concordia.

De replay bleek echter geen exacte herhaling van de finale van 1906. SV RAP won de replay uiteindelijk met 6-4, maar dit maakte voor de ceremonie natuurlijk niks uit. Een gebeurtenis uit de geschiedenis heeft zich in ieder geval staande gehouden. De Holdert beker is terug te vinden in de prijzenkast van de Delftse voetbalvereniging.